Rygge flystasjon – en av Nordens viktigste flystasjoner
Regjeringens ideologiske mantra kan føre til at Forsvaret heller leier inn fra utlandet enn å benytte norske tilstedeværende kapasiteter.
Med Sveriges snarlige inntreden i NATO er Rygge flystasjon i mitt eget hjemfylke Østfold i ferd med å bli en av Nordens viktigste flystasjoner.
Med Sverige i NATO vil strekningen fra Oslo til Göteborg bli et sammenhengende mottaksområde for NATO-styrker i fred, krise og krig. Styrker som kan forsvare Norge, men kanskje i enda større grad styrker som har sitt hovedoppdrag i Sør-Sverige, Østersjøen, Gotland og Baltikum.
Rygge flystasjon, med tilknytning til Østlandet og nærhet til Sverige, blir avgjørende for å sikre alliert mottak i hele regionen og understøtte NATOs kollektive forsvar i hele det søndre Skandinavia og Baltikum. Dette blir viktigere enn før også for norske styrker, og betyr økt militær tilstedeværelse på Rygge både nasjonalt og innen NATO. Derfor er også amerikanske investeringer på Rygge viktige både for Norges sikkerhet og den kollektive sikkerheten i hele regionen.
Rygge har økende betydning for verdiskapingen og samarbeidet mellom Forsvaret og forsvarsindustrien, og Rygge var i vekst under Solberg-regjeringen. Kongsberg Aviation Maintenance Services AS (KAMS), som driver vedlikehold av fly og helikoptre, har gradvis bygget opp sin virksomhet der.
KAMS har lyktes med å konkurrere til seg viktige vedlikeholdsoppdrag internasjonalt, blant annet som et av de fem globale vedlikeholdsdepotene for motoren til kampflyet F-35. Samtidig forblir KAMS avgjørende for vedlikeholdet av Luftforsvarets fly og helikoptre. Slik legger vi strategisk viktig vedlikehold av norske kampfly og helikoptre til Norge, samtidig som vi får kapasitet til å understøtte allierte med vedlikehold. Dette betyr flere arbeidsplasser og mer aktivitet på Rygge fremover.
KAMS har også etablert seg i tilknytning til andre strategisk viktige baser i Norge. Dette er bra for beredskap og lokal verdiskaping. Jeg forventer at regjeringen sørger for at mulighetene utnyttes til fordel både for Forsvaret og KAMS.
I revidert statsbudsjett legger regjeringen inn midler til å øke vedlikeholdet av F-35. Det er bra. Samtidig bestilles deler av vedlikeholdet direkte fra produsenten, og ikke fra norske bedrifter som KAMS.
Det ville være ganske paradoksalt om regjeringens innstramminger i innleiereglene, som regjeringen selv hevder skal gi økt forutsigbarhet, gir et resultat der man leier inn ressurser direkte fra utlandet i stedet for norske bedrifter, og dermed ender opp med å gi mindre forutsigbarhet for norske bedrifter.
Jeg forventer at regjeringen sørger for at KAMS’ rammevilkår fremover blir så gode som mulig, og at regjeringen inngående ser på hvordan samarbeidet med KAMS best mulig kan innrettes.