Det man vet, har man godt av

Hver elev fortjener å føle at de mestrer skolen, men da må politikerne også legge forutsetningene for å muliggjøre dette, skriver Ingrid Magdalene Wik Risøy i dette debattinnlegget som stod i Ringerikes Blad 16. august 2023

Ingrid Magdalene Wik Risøy, Høyres 3.-kandidat til kommunevalget i Ringerike og 16.-kandidat til fylkestingsvalget

Denne uken skal mange elever starte på videregående. Det er først nå vi kommer til å se forskjellen på hvilket utgangspunkt elevene har. Noen elever starter med et bedre utgangspunkt enn andre.

Selv om alle har hatt det samme pensumet på ungdomsskolen, er det store forskjeller mellom hva som har blitt gjennomgått. I klasserommet på videregående blir dette enda tydeligere. Mens elevene fra en ungdomsskole har vært igjennom et tema som skal bygges videre på, sitter elever fra en annen ungdomsskole som spørsmålstegn. Dette er ikke nødvendigvis på grunn av eleven, men heller forutsetningene som har blitt gitt.

Det er stor forskjell mellom hva elever kan. Forskning fra professor Thomas Nordahl har avdekket at grunnskolen internt i samme fylke kan ha opptil to års forskjell imellom seg når det gjelder kunnskapsnivået til elever ved skolestart i første klasse. Etter 10 års skolegang har denne forskjellen økt til 3 år. Dette er altfor dårlig.

Skoleresultater sier ingenting om trivsel. Likevel kan resultater ha stor innvirkning på hvordan elever opplever skolehverdagen. Dersom man henger to år bak sine medelever på begynnelsen av videregående, er det klart at man får en tøffere start enn de andre. Hver elev fortjener å føle at de mestrer skolen, men da må politikerne også legge forutsetningene for å muliggjøre dette.

Skal vi ha kunnskap i skolen, må vi ha kunnskap om skolen. Uten åpenhet rundt resultater er det vanskelig for foreldre eller politikerne å vite hvordan tilstanden er i skolene. Det er politikernes ansvar og plikt å følge opp at alle skoler i Ringerike kommune tilbyr god undervisning. Slik får alle elever, uansett hvor de kommer fra, et like godt utgangspunkt for læring.

Åpenhet rundt resultater handler ikke om å se på resultatene til enkelteleven, men heller skolene som helhet. Med mer åpenhet blir det lettere å avdekke eventuelle ulikheter mellom skolene. Når problemet først er kjent, er det mulig å sette inn mer målrettede tiltak slik at ingen enkeltskole vil henge etter.

Ringerikes skoler skal gi muligheter for alle. Hver elev fortjener å gå på en skole som forbereder eleven på videre skolegang og livet etter skolen. Vi trenger gode skoler, men for å oppnå dette, trenger vi mer åpenhet rundt resultatene.