Høyre vil ha flere faglærte i hjemmesykepleien

Levealderen stiger, og vi blir flere eldre. De fleste eldre bor hjemme og vil bo hjemme så lenge som mulig.

Runar Johansen
Av Runar Johansen, ordførerkandidat for Ringerike Høyre

En viktig forutsetning for at eldre kan bo lengst mulig hjemme, er en hjemmesykepleie med kompetansen til å ivareta de eldre. Nå lover Høyre flere faglærte i hjemmesykepleien.

For Høyre er det viktig at eldre som mottar tjenester i hjemmet skal oppleve trygghet, trivsel og kvalitet i tjenestene. Selv om de fleste av oss ønsker å leve mest og lengst mulig selvhjulpent, er det de færreste av oss som klarer oss uten hjelp på veien. Det er viktig å få hjelp når man trenger det, og at hjelpen er god – enten man bor hjemme eller på sykehjem.

Høyre vil ha et kvalitetsløft i hjemmetjenesten med flere faglærte og inkludere flere aktører i hjemmetjenesten, som for eksempel frivillige organisasjoner for å forebygge og redusere ensomhet og inaktivitet hos hjemmeboende eldre.
Flere faglærte vil gi ansatte i helse- og omsorgstjenesten mulighet til å øke kompetansen sin. Flere faglærte vil også bidra til å opprettholde og øke kvaliteten på hjemmetjenesten og gjøre det tryggere i møte med hjemmeboende eldre med stadig mer komplekse lidelser. I tillegg blir pårørende tryggere på at deres nære får trygge og gode helse- og omsorgstjenester.

Vi i Ringerike Høyre vil kartlegge behovet for flere faglærte i hjemmesykepleie og sikre at de uten helse- og sosialfaglig utdanning får mulighet til å bli faglært. Dette skal være et satsingsområde hvis vi vinner valget.