Høyre vil ha flere studentboliger

Av Runar Johansen, ordførerkandidat for Ringerike Høyre

Mange har vanskeligheter med å få studentbolig i Ringerike. Høyre vil gjøre mer for å sikre at unge finner tak over hodet når de skal starte på utdanning, og bruke studietiden på studier og studentliv, ikke leilighetsjakt og økonomiske bekymringer.

En studentbolig å bo i og et fellesskap å høre til gir en ekstra trygghet til studenter som starter på høyere utdanning. Særlig for førsteårsstudenter som kommer flyttende hit til kommunen. Derfor må vi som politikerne sikre et fungerende boligmarked for studenter og unge. Et tiltak som er vinn-vinn for både boligmarkedet og studentene er å gjøre det lett, raskt og effektivt bygge ut studentboliger.
Studentskipnaden har plan (inklusiv finansiering) for flere studentboliger ved Universitet, som er satt på vent grunnet veikryss som ikke blir ferdig. Kommunen har vært aktiv i å få dette til, men stopper hos overordnede myndigheter.

Innspill om bruk av Eikli skole har kommet. Den er lite egnet slik bygningen i dag fremstår, men om Studentskipnaden mener den kan settes i stand til studentboliger, bør det ikke avvises.
Høyre vil prioritere studentboliger, og fjerne alle unødvendige reguleringer og rekkefølgekrav som fordyrer eller vanskeliggjør realisering av flere boliger.
I dag er det bare studentsamskipnadene og studentboligstiftelsene som kan få lån av Husbanken til å bygge studentboliger, et lån som legger til rette for mer bygging gjennom å være gunstig og forutsigbart. Ved å la andre private initiativer også få tilgang på gunstige lån vil det kunne bli mer attraktivt for dem å bygge studentboliger, som kan gi flere boliger og flere studenter tilgang på en
rimelig bolig.

Studentene som kommer til Ringerike fortjener å kunne utforske byen og nyte studietiden, uten å måtte tenke på hvordan de skal få seg tak over hodet.