Leselysten hos barn og unge må bevares: Ja til skolebibliotek!

Det er derfor svært skuffende å oppdage at vår splitter nye Hov ungdomsskole har valgt bort skolebiblioteket på tross av det vi vet om lesing og manglende leselyst blant ungdom i dag, Ringerikes Blad 17. august 2023.

Cecilie P. Øyen, Kandidat til kommunevalget i Ringerike kommune for Høyre

Norske tiåringer skårer dårligst på leseglede av samtlige 65 land (ifølge den internasjonale undersøkelsen PIRLS) – kun 13 % av norske tiåringer liker veldig godt å lese til sammenligning med gjennomsnittet i av alle elver i undersøkelsen som er 42 %. Færre leser også på fritiden enn før.

Lesesenteret ved Universitetet i Stavanger, som står bak den norske delen av undersøkelsen sier videre at «det er en klar sammenheng mellom positive holdninger til lesing og god prestasjon i undersøkelsen, både internasjonalt og i Norge. Det er derfor bekymringsverdig at Norge er det landet hvor elevene liker dårligst å lese,» skriver forskerne i rapporten (Utdanningsnytt mai 2023).

Forskerne mener blant annet skolebibliotekene har en sentral rolle, og at det ikke har vært noe satsingsområde i Norge.

Skolen kan ikke ha ansvar for å skape fremtidens lesere alene, men vi må også ha en offentlig satsing på lesing fra barna er små på f eks helsestasjon og i barnehage – som kan fortsette inn i skolen.

I Ringerike har vi nylig bygget flere nye skoler og jeg var så heldig å få omvisning på Nye Ullerål for en stund siden og der har de satset på skolebibliotek. Ikke stort, men utformet og lagt til rette for at trinn, grupper og enkelt elever kan bruke området på ulikt vis.

Det er derfor svært skuffende å oppdage at vår splitter nye Hov ungdomsskole har valgt bort skolebiblioteket på tross av det vi vet om lesing og manglende leselyst blant ungdom i dag. Det er vanskelig å forstå den faglige begrunnelsen for dette, og ikke minst sett i lys av de mulighetene som ligger for å søke midler til å forsterke dette tilbudet i grunnskolene våre. Leselyst og lesekompetanse kommer ikke av seg selv, og det må stimuleres både på skole og hjemme. Det er en kamp mot vindmøller (les skjermer) om man skal gjøre det alene.

Skolebibliotek bør få/ha en sentral rolle og plass i skolen som møteplass, pedagogisk ressurs, et sted hvor leselyst og kompetanse står i sentrum. Jeg mener at skolebibliotek og fokus på leselyst og kompetanse vil kunne bidra til sosial utjevning, det vil kunne være et sted hvor man kan jobbe spesifikt opp mot gutter og deres faglige interesser og utfordringer i skolen ved å satse på litteratur som treffer dem som gruppe,

Det vil selvsagt kreve en innsats å holde et skolebibliotek oppdatert, det vil kreve dedikerte personer som kan noe om barne- og ungdomslitteratur og ønsker å gjøre en jobb rundt det, og det vil kreve en skoleledelse som tenker at alt dette er viktig og handler ut fra det.

Høyre er opptatt av barn og ungdoms rettigheter i skolen og mener tilgang på bøker, men også skolebibliotek som tilbud, er en viktig satsing for å fremme barn og unges leselyst og kompetanse.

Vi mener gode skolebibliotek gir bedre lesere, øker læringen og er en viktig ressurs i skolen. Det må utvikles i takt med tiden og den digitale utviklingen til et fremtidens læringssenter med ny og variert litteratur, og den må få en rolle som sosial arena hvor elever kan føle seg trygge og hvor forskjeller utjevnes.