Menighetene har en viktig rolle i lokalsamfunnet

Kirken og menighetene betyr mye for mange i kommunen vår!
Dette leserinnlegget stod i Ringerikes Blad 31.07.23.

Hege Irene Fossum, listekandidat for Ringerike Høyre.

De har en viktig funksjon både i glede og sorg, og er til stede når vi trenger det som mest. Ved livets ulike faser fra fødsel til avslutningen av livet har kirken en unik rolle som har fulgt oss i generasjoner, og som fortsatt er aktuell med tradisjonelle og nye tjenester og tilbud.

Kirkene og menighetene har en viktig funksjon i samfunnet, og er med på å bygge gode lokalsamfunn gjennom de mange tjenestene og fellesskapene de tilbyr: Dåp, konfirmasjon, vielser, bisettelser og andre livsritualer. Krisehåndtering, sorgbearbeiding og sjelesorg. Kulturliv, gudstjenester og andre fellesskap. Gravplass-forvaltning og vedlikehold av historiske og nye kirkebygg.

Det frivillige arbeidet og det store engasjementet som menighetene har, betyr mye både for de som er frivillige, og de som nyter godt av de aktivitetene som tilbys. Sammen med de andre frivillige organisasjonene i Ringerike er menighetene en viktig drivkraft som bidrar til trivsel, aktiviteter og god folkehelse.

Ringerike Høyre vil derfor arbeide for at Kirken og menighetene i ulike trossamfunn kan oppfylle sin rolle innen frivillighet, og yte gode tjenester til innbyggerne. Vi vil også bidra til en god løsning på behovet for nytt krematorium.