Nye Hønefoss sykehjem begeistret seniorene

Å realisere det nye Hønefoss sykehjem blir en av de aller første store sakene det nye kommunestyret skal behandle, skrev Lise Bye Jøntvedt i Ringerikes Blad 23. august 2023.

Slik er det nye Hønefoss sykehjem tenkt å kunne bli Foto: Illustrasjon, Ringerike kommune

Ringerike Senior Høyre avsluttet et aktivt vårsemester med å invitere kommunalsjef for helse og omsorg, Kristine Myhre Bråthen. Den siste onsdagen i juni holdt hun et engasjert foredrag for entusiastiske seniorer om nye Hønefoss sykehjem.

Skal jeg konkludere kort, så må det bli at dette blir flott og et løft for eldreomsorgen og for hele kommunen.

Lyse farger

Jeg vil i stor grad la bildene tale for seg selv. Dette er de samme bildene kommunalsjef Kristine har presentert for formannskapet.

Seniorene lot seg begeistre, men var klare på ett punkt: Det nye bygget på Vesterntangen må ha lyse farger slik at det står i stil med villabebyggelsen rundt. Planleggingen av bygget har foregått i tett samarbeide med husbanken.

Matlaging på stedet

Bygget skal stå ferdig i 2027, om alt klaffer. Huset får 99 rom. Det nye sykehjemmet skal tilby både langtids-, korttids- og avlastningsplasser. De forskjellige etasjene får flere hager med blomster, busker, benker og grillplasser. Huset skal romme frisør og fotpleie, får både bistro, bar og fullt produksjonskjøkken. Det skal lukte god mat ved middagstider. Alle kan komme og spise middag, og kjøpe seg noe å drikke. Bydelen Vesterntangen får med dette sitt eget bydelssenter.

Prosjektet har fire fløyer, som innelukker et sentralt gårdsrom. Bogruppenes fellesarealer er stort sett vendt mot dette gårdsrommet, med terrasser som kobler disse sammen, samt med større takterrasser i tredje og fjerde etasje.

Det er 8 boenheter i hver bogruppe, og disse avgrenses mot hverandre med heis og trappeoppganger. Hjemlighet og unngåelse av institusjonspreg er viktige overordnede premisser. Det er også tenkt at byggets fasong og utforming skal fremstå mer som et leilighetsbygg enn et typisk institusjonsbygg, både for å hindre stigmatisering, men også for å senke terskelen for at bygget kan brukes av nærmiljøet.

Parkering i kjelleren

I første etasje er det planlagt dagaktivitetssenter, kjøkkenfunksjoner, bydelskafé med bibliotek, privat tjenesteyting, samt personalbase og to bogrupper.

Det er planlagt parkeringskjeller, en sti rundt bygget, utearealer og eventuelt en mindre lekeplass for kafeen og nærmiljøet. Konseptet legger opp til det arkitekt og prosjektledelsen mener er maksimal utnyttelse av tomta.

Stem Høyre

Runar Johansen, Høyres ordførerkandidat, har ledet arbeidet med planlegging og kartlegging av kommunens behov for sykehjem og omsorgsboliger. Han loset planen gjennom i kommunestyret.

Det er kommunevalg 11. september. Å realisere det nye Hønefoss sykehjem blir en av de aller første store sakene det nye kommunestyret skal behandle. Hvis jeg får velgernes tillit ved valget skal Ringerike Høyre, og jeg, jobbe aktivt for at nye Hønefoss sykehjem står ferdig etter 2027.