Ringerike Høyre går til valgkamp med slagordet «ny giv og nye muligheter for alle»

Ringerike kommune har vært gjennom en kraftig modernisering de siste årene, men det er stadig ting å utvikle og forbedre slik at de kommunale tjenestene og tilbudene kan bli bedre for innbyggerne.

I denne artikkelen tar vi opp 8 viktige punkter vi mener det er nødvendig å arbeide med de kommende 4 årene.

Dette innlegget ble publisert i Ringerikes Blad elektronisk utgave 19. juni 2023.

Ringerike Høyre vil prioritere kommunens kjerneoppgaver som er helse og omsorg, oppvekst og utdanning, miljø og arealforvaltning. Mange av disse oppgavene løses best i samarbeid med næringslivet, frivilligheten og det offentlige.

Ringerike kommune skal være en kommune med muligheter for alle, der vi ønsker at alle skal få det til, og kunne leve det livet de selv ønsker. Frivillige idretts- og kulturaktiviteter er viktige arenaer for inkludering og for å motvirke ensomhet.

Arbeidsplasser og næringsliv

Ringerike Høyres mål er å ha en aktiv og forutsigbar næringspolitikk. Det er viktig å sikre arbeidsplasser som grunnlag for velferden. Det skal være lett å komme med nye ideer og skape noe nytt. Samtidig skal det være forutsigbarhet i rammevilkår slik at trygge og lønnsomme arbeidsplasser opprettholdes. Firefelts E16 Sandvika til Heradsbygda, Ringeriksbanen, lokaltog Roa – Hokksund, og ny vei Eggemoen – Hensmoen vil være helt nødvendig for å tiltrekke oss arbeidsplasser og kompetanse til næringslivet.

Få fart på byen og tettstedene våre

Ringerike Høyre mener det er for få som bor eller besøker sentrum av byen. Vi vil utvikle og modernisere byen samtidig som småby-preget beholdes. Hønefoss og tettstedene skal ikke bare være handelssentra, men også være gode møteplasser hvor mennesker kan møtes og kunst- og kultur kan oppleves.

Helse og omsorg

Vi lever lengre og behovet for omsorgsplasser øker. Ringerike Høyre vil følge opp strukturutvalgets rapport om behov for nye sykehjem, omsorgsboliger og seniorboliger. Det er også i denne sammenheng viktig med trivelige møteplasser i byen og tettstedene. Målet er at ingen skal oppleve ensomhet og at du skal glede deg til å bli gammel i Ringerike.

God helsehjelp til alle

Innenfor noen helseområder er det vanskelig å rekruttere fagfolk. Ringerike Høyre vil at den enkelte skal velge fritt om man skal benytte seg av private tilbud innen mange av helsefagområdene som for eksempel lege, fysioterapi og psykologtjenester.

Skole og barnehager

En god skole og gode muligheter for å drive med fritidsaktiviteter, bidrar til at barn og ungdom kan oppleve trivsel og mestring. Det er nulltoleranse for mobbing og alle skal få en mulighet, ingen skal stå utenfor. Tidlig innsats og godt samarbeid mellom barnehage, barneskole og ungdomsskole er viktig for å fange opp elever som sliter. Ringerike Høyre vil at den gode skolen skal gi elevene et godt

utbytte av skolegangen. Da må vi satse på den gode læreren og videreutdanning av lærerne. I våre barnehager skal barna oppleve trivsel, lek, læring og mestring. Kontinuerlig barnehageopptak i trygge og godkjente barnehager er en viktig forutsetning for mange familier i dag.

Bedre kommunal styring

Ringerike Høyre mener at folk må kunne stole på at politikerne tar gode avgjørelser. Du skal ha tillit til at politikerne forvalter dine skattepenger godt. Og spesielt ønsker vi å ta vare på kommunens bygninger og anlegg på en bedre måte ved å etablere en profesjonell kommunal eiendomsforvaltning.

Selv om kommuneøkonomien er stram, vil Ringerike Høyre redusere og på sikt fjerne eiendomsskatten for både bolig- og næringseiendom.

Samferdsel og miljø

Ringerike Høyre jobber for at Ringeriksbanen og E16 igjen kommer på skinnene. En forkortelse av Bergensbanen vil gi vekst i Ringeriksregionen. Gode veier og effektiv jernbane øker trafikksikkerheten, bedrer miljøet og det gir mulighet for god og bærekraftig lokal utvikling. Ringerike Høyre er for et Ring 4 samarbeid som vil gi en bedre trafikkavvikling rundt Oslo. Strekningen Eggemoen-Hensmoen må derfor på plass så fort som mulig. Ringerike Høyre vil jobbe for sammenhengende sykkelveier gjennom Hønefoss og gang- og sykkelveier ved tettstedene.

Økonomi

Det vil være uro og unormale svingninger i norsk økonomi de neste årene. Blant annet grunnet store skatteøkninger. Bedrifter og privatpersoner merker dette godt. Ringerike Høyre vil jobbe for at skatter, avgifter, gebyrer og andre offentlige utgifter skal være forutsigbare og på et lavest mulig nivå.