Vi satser på deg!

Om en måned er det kommune- og fylkestingsvalg. Da avgjøres det hvem som skal styre Ringerike kommune de neste fire årene.
Innlegget ble publisert i Ringerikes Blad 7. august 2023.

Av leder Ringerike Høyre og listekandidat Nils Helle

De siste par årene vært preget av den sterkeste prisstigningen på 40 år, store skatteøkninger, høye strøm- og drivstoffpriser, krigen i Ukraina og andre saker som ikke styres fra kommunalt nivå, men hvor konsekvensene må tas av privatpersoner og næringslivet. Men også kommunenes tjenesteyting lider under at alt blir dyrere.

I denne situasjonen har Regjeringen ikke gjort særlig annet enn å heve skattene, og ta vekk valgmulighetene for enkeltmennesker. Strømstøtte måtte de presses til av opposisjonen.

Noen eksempler:

• Fritt skolevalg på videregående skole er fjernet i Viken fylke. Før kunne du som elev velge blant alle linjene i fylket, nå må du velge skoleplass der du bor. Helt uten tanke på om linjene passer for deg, dine interesser og ønsket yrkesvalg.
  • Fritt behandlingsvalg er fjernet. I vårt nærområde kan vi lese om behandlingstilbud som er under stengning. Bl.a. blir et behandlingstilbud for hjertehelse i Hønefoss stengt, og Vangseterklinikken ved Jevnaker som driver med rusbehandling legges ned. Regjeringenen legger heller ikke opp til at alternativer og erstatninger blir opprettet i sine budsjetter. Som helseminister Kjerkhol sa ved fremleggelsen av 2023-budsjettet, nå måtte man spare i helsevesenet. Resultatet kan jo ikke bli annet enn lengre helsekøer.
  • Skattene er økt vesentlig de siste to årene. Nettavisen skrev i en artikkel 26. mai 23 at skattene i første tertial (perioden januar-april) har økt fra 292 mrd. i 2021 til 639 mrd. i år. Økningen fra 2022 til 2023 utgjør 32.500.- pr. nordmann på årets første 4 måneder. Det offentlige trekker med andre ord inn skatter for 100.000 mer pr. person i snitt i 2023 enn i 2022 hvis utviklingen fortsetter.
  • Og de fleste tenker vel at formuesskatt er noe «de rike» skal betale. Men har du et hus, en hytte og en bil og det blir skattemessig verdsatt til 6,7 mill. får du 50.000.- i formuesskatt. Ja skattene er blitt så høye at på NRK/Debatten ble det vist et regnestykke hvor oljefondet, hvis det var eid av private, ville vært tømt på grunn av skatt på 30 år. Med et slikt skattenivå vil mao. ingen virksomheter lønne seg over tid, hvis eieren er en norsk privatperson. Resultatet er at bedrifter selges ut og det er et jevnt sig av eiere som flytter ut av Norge.
  • Innføringen av økt skatt på kraftproduksjon er så stor at overskuddene i vårt lokale kraftverk blir kraftig barbert. (Ring Blad 28. mars 23) Ekstra skatt utgjorde 45 mill. kr i 2022. Derved vil mulighetene til å utbetale utbytte til Ringerike kommune reduseres kraftig.
  • Men også i lokale saker har Regjeringen sviktet. I valgkampen i 2021 fortalte Ap og Sp oss at de var garantister for at Bergensbanens forkortelse/Ringeriksbanen og ny E-16 skulle komme. Siden har Regjeringen og spesielt samferdselsministeren prøvd å stanse prosjektet, til dels med lureri. Alt er ferdig planlagt, og det kan jo ikke mangle på penger med de ekstraordinære inntektene man har hatt, etter skatteforhøyelsene og de høye gass-, olje- og strømprisene med mer.

Ved valget 11. september har du anledning til å stemme og si ifra at utviklingen Regjeringen står for hverken er ønsket eller heldig for innbyggerne i Norge. Den samme skostørrelsen passer ikke for alle. Allmektige myndigheter som vet best på bekostning av borgerne er ikke Høyres politikk.

Høyre står for alternativet til dette. Vi satser på enkeltmennesket. I samspill med innbyggere, næringsliv, allmennyttige og frivillige organisasjoner ønsker Ringerike Høyre å drive Ringerike kommune godt og satse på kvalitet i skolen, eldreomsorg og andre tjenester, og med god styring av prosjekter og kostnader.