De som venter på noe godt, venter sikkert forgjeves

Debatten om Viken fylkeskommunes oppløsning går for fullt for tiden. Det kan virke som om alle har en mening om denne saken. Det er bra, så lenge det skaper engasjement for regional politikk og utvikling. Det er negativt så lenge de som tar til orde oppløsning sier alt for lite om de uheldige konsekvensene de økonomisk svekkede fylkeskommunene Østfold og Buskerud vil ha for lokalsamfunn, opplæring, samferdsel, og mange andre viktige samfunnsområder.

Ansvarlige politikere burde ha vært opptatt av å ha tilgjengelig et godt kunnskapsgrunnlag for å kunne fatte gode beslutninger om hvor mange forvaltningsnivåer vi skal ha i Norge. Når det først er brukt så mye ressurser på å etablere Viken hadde det vært fornuftig å få mer erfaring for hvordan fylkeskommunen fungerer i praksis før en foreslår Vikens oppløsning. Faktum er at den nye fylkeskommunen ikke engang har hatt mulighet til å erfare ordinær drift på grunn av etableringsprosess og koronapandemi før den foreslås nedlagt.

Det som er både skremmende og skuffende i denne prosessen er at både Ap og Sp har konkludert for oppløsning, lenge før konsekvensutredningen ble utarbeidet i denne saken. For hadde de lest rapporten fylkeskommunen har laget om konsekvensene av en oppløsning hadde de hatt virkelig grunn til bekymring. Rapporten viser nemlig at dersom Viken fylkeskommune oppløses vil et nytt Østfold fylke ikke ha midler til å både opprettholde nivået på sin andel av Viken fylkeskommunes driftsutgifter og finansiere sine planlagte investeringer i perioden. Østfold vil ha et årlig «underskudd» på ca. 50 mill. kr, økende til 175 mill. kr på slutten av perioden. Bakgrunnen for den dårlige økonomien er svakere befolkningsutvikling enn resten av landet, samt et stort investeringsbehov. Det betyr i praksis at utbygging av St. Olav videregående skole, Inspiria, Borgarsyssel museum, Bypakka og nye idrettsanlegg står i fare dersom Viken fylkeskommune blir oppløst. Den nye Østfold fylkeskommunen får en svekket økonomi som følger av oppløsningen.

Ordføreren i Sarpsborg og andre topp politikere i både Ap og Sp setter sin lit til at en varslet gjennomgang av inntektssystemet til kommuner og fylkeskommuner skal tilføre den nye fylkeskommunen og Østfold byene mange millioner for å sikre både tjenestetilbud og nye investeringer. Tidligere erfaring har visst at en slik gjennomgang er tilnærmet provenynøytralt, dvs. at for at noen skal få mer så må andre miste tilsvarende. Det hadde vært interessant å vite hvilke kommuner og fylkeskommuner Ap- og Sp-toppene mener mottar så mye midler at de kan fratas det til fordel for Østfold. Det er også naivt å tro at det å gå tilbake til de gamle fylkene som ikke lenger eksisterer vil sørge for at kommunene får mer gehør, for eksempel når det gjelder skoleinvesteringssaken. Skolene har vært på dagsorden i tidligere Østfold fylkeskommune i 10 år uten at noe har skjedd. Da som nå var fylkeskommunen styrt av de rød/grønne, uten at det ble noen fremgang. En oppløsning av Viken vil svekke regionalt samarbeid, vil forsinke det felles arbeidet for å nå bærekraftmålene og vil uansett finansiering bli en enorm økonomisk belastning for innbyggerne, uten at de får verken flere eller bedre tjenester.

Av Monica Carmen Gåsvatn
Fylkestingrepresentant
Viken Høyre, Sarpsborg