Et næringsvennlig mindretall i Stavanger

Heldigvis har vi fremdeles partier med næringsvett i Stavanger. Dessverre er de alle i opposisjon.

Kåringen i kommune-NM som ble offentliggjort i disse dager, bekrefter at det regionale samarbeidet i Rogaland fungerer. Rogaland fylke var desidert best i klassen i 2019 og Stavanger kommune havner på 8. plass i Norge og på 2. plass i Rogaland.

NHO og KS har også kåret Stavanger til Norges beste vertskommune for næringslivet i 2019. Til det sa daværende Høyre-ordfører, Christine Sagen Helgø:

– Vi har jobbet systematisk med å tilrettelegge for næringslivet i mange år. I 2014 intensiverte vi arbeidet gjennom opprettelsen av vekstfondet på 40 mill. kr. og ekstra støtte til gründerarbeid. I tillegg har vi revidert Strategisk næringsplan for Stavangerregionen. Det lokale næringslivet har en unik kompetanse, og utvikler nye næringer og markeder sammen med kommunen som stødig støttespiller og katalysator. Det at vi har flest patentsøknader i landet kan være et resultat av dette. Jeg er glad og stolt over at vi anerkjennes for det unike samarbeidet.

Høyre, Venstre, Krf og Frp i Stavanger vil fortsette å levere gode resultater for kommunen vår, og ønsker et regionalt samarbeid som satser på næringslivet. Med så gode resultater å vise til er vi på trygg grunn når vi i dagens formannskap foreslår følgende:

1. Stavanger kommune skal være en aktiv part i arbeidet med etablering av flere arbeidsplasser. Arbeidet skal skje i samspill med næringsliv, forsknings- og utdanningsinstitusjoner, andre kommuner og fylkeskommuner, sentrale myndigheter og andre offentlige etater. Ett viktig ledd i arbeidet vil være å utnytte Stavangerregionens konkurransefortrinn innen kunnskaps-, investerings-, innovasjons- og teknologimiljøer.
    1. For å lykkes med dette arbeidet styrkes kommunes næringsavdeling med 5 stillinger. Sammen med lokale og regionale partnere skal kommunen øke byens attraktivitet, og synliggjøre denne nasjonalt og internasjonalt.
    2. Etter kommunesammenslåing med Finnøy og Rennesøy er det oppretta en ny avdeling som i hovedsak skal jobbe med blågrønn sektor. Her har den nye kommunen et stort utviklingspotensial og det er viktig at denne avdelingen blir en del av satsingen.
  2. I tillegg til en sterk næringsavdeling i kommunen er det viktig å sørge for et tett regionalt næringssamarbeid. Dette samarbeidet organiseres gjennom en forpliktende avtale som omhandler bl. annet finansiering, strategi og hvordan felles regionale prosjekter skal prioriteres/utvelges, finansieres og organiseres med hensyn til personalressurser/kompetanse og ansvarsforhold.
  3. Foruten Sandnes og Sola inviteres også kommunene Randaberg, Strand, Hjelmeland, Time, Hå, Klepp, Gjesdal inn i det regionale næringssamarbeidet.
  4. Kommunedirektøren tar initiativ ovenfor Forus Næringspark AS, som 100 % eier av Greater Stavanger AS, til å avvikle selskapet. De3 gjenværende ansatte i Greater Stavanger AS tilbys stillinger i næringsavdelingen i Stavanger kommune.
  5. Prosjekter i Greater Stavanger AS som til nå ikke er overført til andre aktører vurderes tatt inn i det nye næringssamarbeidet, eventuelt avsluttes.
  6. Det må legges en plan for og gjennomføres en grundig prosess for kompetanseoverføring fra Greater Stavanger til næringsavdelingen i Stavanger kommune.
  7. Det utarbeides en smart utviklingsstrategi for Stavangerregionen. Det legges spesiell vekt på regionens konkurransefortrinn og hvordan bedrifter som allerede har en positiv utvikling kan oppskalere raskere og mer.
    1. Arbeidet skal skje i nært samarbeid med næringslivet selv, Universitetet i Stavanger og forskningssenteret NORCE. En viktig del av strategien bør være å se nærmere på konkurransedyktige lokale næringer og hvilke ubenyttede markedsmuligheter som ligger her, for eksempel innen energi, helse og IKT.
    2. Det etableres et eget prosjekt som skal få etablerte teknologi- og industrikonsern samt lovende vekstselskaper til å etablere seg i regionen.
    3. Det arrangeres en årlig dialogkonferanse med næringslivet, samarbeidskommunene, og fylkeskommunen for å «ta pulsen» og diskutere utfordringsbildet og mulighetsrommet regionen til enhver tid er i.
    4. Det etableres et regionalt næringsråd som møtes kvartalsvis for å adressere utfordringer og muligheter i samspillet næringsliv/myndigheter.
    5. De samarbeidende kommunene representeres primært av ordfører, næringssjef/næringsavdeling/kommunedirektør/rådmann.
    6. Det etableres et felles kontaktpunkt/servicetelefon for partnerkommunene som vil være tilgjengelige for næringslivet og bistå med informasjon og veiledning om næringsrelaterte spørsmål.
  8. Basert på erfaringene med Europakontoret i Brüssel, lages det en egen sak om hvordan Stavanger kan være fast representert i Oslo og eventuelle andre helt spesielt viktige steder.
  9. I handlings- og økonomiplanen for 2021-2024 legges det inn en økt ramme på kr. 20 mill