Høyre vil ha flere jobber og et levende sentrum

I budsjettet til Høyre tar vi til orde for en aktiv boligpolitikk, en offensiv næringspolitikk og setter fart på utviklingen av sentrum. Stavanger skal fortsatt være en attraktiv by å bo og jobbe i, en kommune som tar i mot unge i etablererfasen med åpne armer og som tilbyr våre barn en lys fremtid i egen by.

Klar til innsats for sentrum Arkivfoto: Julie Vold

En god by for alle

Stavanger skal være en kommune hvor vi tar vare på hverandre, en by det er godt å bo og å jobbe i. Vi skal ha et mangfoldig næringsliv med relevante og spennende jobber. Vi vil gjøre det enklere for ungdommene som drar ut for å studere å flytte hjem igjen etter endt utdanning, kjøpe seg bolig og etablere seg med egen familie i hjembyen sin. Stavanger skal også være en foregangsby på inkluderende arbeidsliv, enten man har et «hull i CV’en» eller har redusert arbeidsevne på grunn funksjonshemninger.Kartlegge flyttemønstre

Stavanger har over en tid hatt en utfordring med å tiltrekke seg enkelte befolkningsgrupper. Skal trenden snus trenger vi en kunnskapsbasert tilnærming. Stavangers unge har tradisjonelt dratt utenbys for studier. Demografi-fremskrivninger tyder på at stadig færre kommer hjem igjen og at tilflyttingen fra steder utenfor fylket stopper opp. Det innebærer at eventuell befolkningsvekst i årene fremover skjer gjennom fødselsoverskudd og «kannibalisme» på bekostning av nabokommuner.

Kartlegge andelen varige utflyttere

Kommunedirektøren bes gjennomføre en årlig undersøkelse som viser andelen i aldersgruppen 18-21 som drar fra byen og hvor mange som er tilbake fem år senere. Det legges frem en årlig sak som beskriver trender på bakgrunn av denne undersøkelsen. Som bakrunnsinfo bes det i første sak innhentes informasjon om hvor mange i nevnte aldersgruppe som dro utenbys hvert år i årene fra 2005-2015 og hvor mange som var kommet hjem fem år senere.

Kommunale grep for attraktivitet

Kommunedirektøren bes gjennom stikkprøver i den årlige undersøkelsen om å innhente utfyllende opplysninger om årsaker til at byens unge kommer eller ikke kommer hjem. På bakgrunn av dette foreslås det hvilke tiltak kommunen kan gjøre til forskjell fra nabokommuner som vil bidra til at enda flere velger å komme tilbake til Stavanger.

Tett kontakt med meglere og eiendomsutviklere

Det finnes store boligreserver i regionen og Stavanger har i kommuneplanen identifisert utviklingsområder for tusenvis av boliger i årene som kommer. Kommunedirektøren bes om en årlig sak som viser hvilke boligprosjekt som utmerker seg med høye eller lave salgstall, og hvem som flytter til de ulike prosjektene og fra hvor. Eventuelle tendenser bes kommenteres. Mulighet for bolig
Stavanger kommune skal være en aktiv boligpolitisk aktør, og vi vil legge til rette for at så mange som mulig i Stavanger skal kunne eie sin egen bolig.

Boligbank for unge

Høyre er opptatt av at Stavanger sikrer kapasitet og boligtyper som gjør at vår kommune beholder og tiltrekker en større andel av unge i etableringsfasen. Tidligere har vi satset betydelige beløp for å kunne klargjøre byggemodne tomter. Det ser vi allerede effekten av. Nå må vi være behjelpelige med finansieringen.

Det settes av et garantibeløp på 20 millioner kroner til en kommunal boligbank for unge i 2021. Summen settes på en egen konto og det beregnes ingen reelle kostnader. Boligbanken skal garantere for lån til unge i etablererfasen som har betalingsevne men som mangler egenkapital. Det forutsettes at banker og også gjerne næringslivet for øvrig bidrar inn i et felles garantifond.

Boligprosjekt som folk vil ha

På bakgrunn av en årlig sak om hvilke typer boligprosjekter som selger bra og hvem som flytter inn, bes kommunedirektøren aktivt bruke den kunnskapen i møte med utbyggere og strekke seg langt for at boligprosjekter som erfaringsmessig er populære blant unge voksne realiseres.Næringsutvikling og jobbskaping

Å skape flere lønnsomme og godt betalte jobber i privat sektor er det aller viktigste vi gjør for å sikre vår felles fremtidige velferd. Et aktivt og sterkt næringsliv er viktig for å løse miljøutfordringene. Et grønt skifte innebærer å frikoble økonomisk vekst fra økte klimagassutslipp slik at flere mennesker kan løftes ut av fattigdom uten at klimaet på jorden ødelegges. Et fritt marked med innovasjon, konkurranse og entreprenører er viktig for å skape miljøløsninger.

Stavanger kommune har gode forutsetninger for å videreutvikle en høyverdiproduksjon basert på biologiske ressurser fra jordbruk, fiskeri, havbruk samt industri, blant annet gjennom teknologioverføring fra andre næringer og satsing på biobaserte produkter og tjenester.

«En dør inn» og Stavanger-pakken

Vi vil tiltrekke etableringer til Stavanger ved at en dedikert ansatt i næringsavdeling blir «salgsansvarlig» med vide fullmakter og skal jobbe med å tiltrekke bedrifter til byen. Modellen kan være tilsvarende arbeidet Stavanger havn gjorde rundt cruise-satsingen. Arbeidet skal på samme måte være målrettet og målbart.

Stavanger-pakken skal bestå av følgende grunnelement:

• Gratis lokaler og hjelp i en oppstartfase for dem som forbereder etableringen for bedriften
  • Introduksjonshjelp til potensielle lokale kunder og samarbeidspartnere
  • Barnehageplasser tilgjengelig for alle tilflyttende fra dag én
  • Kommunal garantibank for boliglån til alle nyutdannede ansatte
  • Introduksjonspakker for selskap og ansatte i organisasjonsliv som Næringsforening, idrettslag, turistforening og lignende, for å sikre en rask integrering i lokalsamfunnet

Gründerskap og vekstbedrifter

Høyres Stavanger er en aktiv kommune når det gjelder opplæring og lokalisering av gründere. Kommunedirektøren bes igangsette oppstart av «Gründerpakken» i 2021, og fremme en sak (etter dialog med byens grūndermiljø) om hvordan kommunen kan bidra enda mer til å gjøre  til et foretrukket sted for de kloke hodene med de gode ideene.

Energihovedstad og hovedkontorstrategi

Kommunestyret ber kommunedirektøren legge frem en sak om hvordan Stavanger aktivt kan jobbe for å befeste vår posisjon som Energihovedstad og sikre at flere olje- og energiselskap legger hovedkontorene sine til vår kommune.

Utvikling av en mer miljøvennlig og lønnsom cruisehavn

Bærekraftig cruiseturisme skal fremdeles være en viktig næringssatsing for Stavanger. Det innebærer styring av antall besøkende skip og passasjer per dag og uke. Skip som bruker Stavanger som snuhavn og skip med lave utslipp skal prioriteres. Videre må det arbeides videre med å sikre statlige midler til bygging av landstrømsanlegg. Planlegging og finansiering av ny cruisehavn i Bjergsted må prioriteres for å få tilrettelagt for at skipene kan flyttes ut av indre Vågen til fordel for annen aktivitet.

Økte midler til bærekraftige prosjekter for utslippsreduksjon i landbruk og havbruk

Det er nødvendig med en grønn utvikling som ikke går på bekostning av kostnadsnivå og inntjening. Landbruk og havbruk har betydelig potensial for mindre avfall og utslippsreduksjon og det settes av midler til støtte for gode prosjekter med det formål. For eksempel står rundballeplast fra landbruket for 70% av all plast i norske elver og incentiver til produktutvikling er ønskelig.

Flere statlige arbeidsplasser til Stavanger

Det skal jobbes aktivt for at Stavanger får et antall betydningsfulle statlige ansatte på lik linje med andre sammenlignbare storbyer.

E-sportsatsing

Kommunen har med rette satt i gang gode prosesser for å bidra til en satsing på e-sport.  Kommunedirektøren legger frem en sak som viser hvordan store aktører i regionen kan samles om en felles strategi om hvordan Stavanger med sine fasiliteter og infrastruktur kan bli et nasjonalt kraftsenter for esport.

Klimavennlig byutvikling

Fortetting og samferdselstiltak i sentrale strøk er god og bærekraftig byutvikling. Bybåndet sørover langs fjorden mot Sandnes skal utvikles med høy utnyttelse og helhetlig tankegang. Det settes en prosjektorganisasjon etter modell for Urban sjøfront med ansvar for helhetlig utvikling av bybåndet i et langsiktig og klimavennlig perspektiv.

Hillevågsløftet

Det er svært viktig at satsingen i Hillevåg fortsetter, tatt i betraktning av at det er en bydel som skal transformeres og scorer lavt på levekårsindeksen. Det ligger mye bra i budsjettet om Hillevåg og kommunedirektøren bes fremme en sak som viser hvordan alle de gode initiativene kan jobbe sammen til det beste for kommunedelen.

Madlaforen til Kvernevik

Bussveien fra Madlaforen til Kvernevik ligger langt frem i tid. Kommunedirektøren legger frem en sak om hvordan trafikksituasjonen kan bedres på dette strekket og forslag til strakstiltak som kan gi bedre fremkommelighet for buss.Stavanger sentrum

Sentrum er det viktigste vi har. Vi vil sette av betydelige midler i et byutviklingsfond som kan bidra til igangsetting av prosjekter som er helt avgjørende for å vekke interessen fra private investorer og andre samarbeidspartnere. Istedenfor å bidra til usikkerhet og uforutsigbarhet om kommunens evne og vilje til å gjennomføre planene, feier vi all tvil til side. Med fondet kan vi fylle ut på Holmen med Rogfast-masse og med det klargjøre tomter midt i byen.

Høyre vil bygge nødvendige koblinger for syklister og gående mot nye viktige bo- og jobbområder i Stavanger øst, Stavanger nord og Paradis. Vi vil starte opparbeidelsen av flere grønne parker, kreative lekeplasser og idrettsflater i sentrum. Vi vil rehabilitere bygg og kvartal i kommunens eie for å skape grobunn for ny aktivitet.

Flere handikapparkeringsplasser i sentrum skal etableres slik at alle får mulighet til å bruke byen. Vi vil ha fortgang i prosjekter på Nytorget, i Bergelandsgata, på jernbanen, på Akropolis med omkringliggende områder og i Løkkeveien. Havnefronten skal bli ny med mer aktivitet, veteranbåter og kaisalg, kombinert med flere boliger og næringsbygg. Havnebåten som kan gå i rute mellom ulike destinasjoner i havnebassenget skal på plass. Stavanger må gjøre seg attraktiv for de bedriftene som vil hit, men som ikke finner de riktige lokalene. Her skal vi være i forkant. Et slikt byutviklingsfond kan suppleres med donasjoner fra by- og lokalpatrioter som ønsker å bidra til sentrumsutvikling. Pengegaver eller arv fra privatpersoner, organisasjoner, stiftelser og så videre kan være en god måte å finansiere gode prosjekter.

Boliger i sentrum

Et levende sentrum opprettholdes av de som bor der. I Stavanger skal vi legge til rette for sentrale boligprosjekt. Nødvendige krav til arkitektur, tilpasning og byggeskikk må kompenseres med andre insentiv for eiendomsutviklere til å satse i sentrum. Kommunedirektøren legger frem en sak om hvordan lokale og lovpålagte krav kan møtes med ulike kompenserende tiltak som forskuttering/subsidiering av rekkefølgekrav, felles grøntområder og lignende. Høyre er tydelige på at flere boliger er ønskelig i sentrum og vil være særs villig til å se på forslag om omregulering fra næring til bolig.

Sentrumsmilliard

Det opprettes et byutviklingsfond på i overkant av 1 milliard som skal forskuttere og gjennomføre rekkefølgetiltak og infrastruktur som må være på plass for at prosjekt i sentrum kan realiseres. Kommunens bidrag inn i dette fondet er anslått til ca 500  millioner. Disse pengene tilbakebetales til fondet og kommunen etter hvert som prosjekt realiseres og områder blir transformert. Med et slikt fond på plass kunne de store byutviklingsgrepene i sentrumsplanen blitt planlagt i sammenheng og realisert, og spørsmål rundt Jorenholmen og alternativ parkering vært løst.

Transportplan for sentrum

Kommunedirektøren bes komme med en sak om mobilitet og transport i sentrum som skal se på effektive koplinger til folkerike randsoner. Saken skal vise hvordan folk kan flytte seg effektivt til og i sentrum, hvilke ruter som foretrekkes og hvilke koplingspunkt som må gjøres attraktive for å stimulere til forflytning. Kommunedirektøren bes vurdere effekten av bruk av tunnelen fra jernbanen til Vågen, autonome busser med hyppige avganger, langtidsparkering under bakken til fordel for bilfrie gater, sykkelbru fra Storhaug til Våland samt sykkel- og gangvei rundt Kallhammaren til Byfjordparken bo- og næringsområde.

Aktivitetsplan St. Olav-kvartalet

Høyhusområdet får nye tilskudd som potensielt kan bidra til å gjøre området i St. Olav-skråningen enda mer attraktivt både på gatenivå med nye lekeplasser, oppholdsarealer, butikker og cafeer, og i høyden med utsikt og serveringsmuligheter. Lokasjonen er viktig som en kobling mellom Vestre Platå, stasjonsområdet, Akropolis og sentrumshalvøya. Det er avgjørende at det legges nok kvalitet i den videre utbyggingen slik at det blir attraktivt som gjennomfartsåre og oppholdssted. Kommunedirektøren går i dialog med beboere, utbyggere og andre interessenter med mål om å lage en aktivitetsplan for området som sikrer at ambisjonen om et mer livlig område nås.

Flere destinasjonsplasser og kreative lekeplasser

De små intime uterommene er viktige i sentrum, men det er også de store aktive møteplassene. Parken på Valberget planlegges som en stor lekeplass med et helhetlig tema som passer middelalderbyen Stavanger. Parken gjerdes inne for å kunne være mest mulig barnevennlig og praktisk til bruk av barnehager på bytur. Det legges inn penger for å fullføre forprosjektet og bygge hele parken i ett trinn.

Julebyen Stavanger

Stavanger skal være den foretrukne handelsbyen i juletiden til glede for både innbyggere og handelsstanden. Det nedsettes en arbeidsgruppe under ledelse av STAS som skal jobbe med julebyen fra år til år. Inspirasjon skal hentes fra andre steder, men det skal lages en juleby unik for Stavanger.

Vikevåg sentrum

Sentrumsplanen i Vikevåg skal realiseres og nytt kommunalt bygg skal realiseres som et ledd i en helhetlig utbygging som skaper økt atraktivitet og trivsel. Det skal jobbes aktivt med å finne private utbyggere som kan bidra til å realisere prosjekter som gjør Vikevåg til et attraktivt nærsenter for innbyggere på Rennesøy og et relevant stoppested for turister.

Judaberg sentrum

Judaberg sentrum skal utvikles som Stavangers nordligste knutepunkt med god trivsel og bolyst. Høyre vil invitere til en arkitektkonkuranse hvor vi ønsker ideer på hvordan Judaberg kan bli mer attraktivt, både for barn, unge og eldre. Judaberg har en unik plassering som porten til vakre Ryfylke. Høyre vil gripe de muligheten som ligger her til å skape nye arbeidsplasser innen opplevelser, reiseliv og turisme. Det er i tillegg svært viktig at kommunen tilrettelegger for flere arbeidsplasser innen havbruk og jordbruk.