Nytt redusert næringssamarbeid vedtatt

Omtrent ett år etter at flertallspartiene bestemte seg for å si opp partnerskapsavtalen med Greater Stavanger (GS) er det nye tunggrodde, reduserte og prosjektbaserte alternativet endelig vedtatt. Stavangers oppsigelse av GS utløste et ras av oppsigelser fra de andre mindre kommunene i regionen. En beslutning i kommunestyret ble tatt UTEN at man først hadde fått på plass en alternativ modell for regionalt samarbeid. Det har man nå fått og ifølge næringslivet selv er det et dårligere alternativ.

Prosessen i denne saken er under enhver kritikk. Stavanger har tapt verdifull tid til å posisjonere seg og utnytte de mange spennende muligheten vi har, og det skjer mens vi er i en helt kritisk omstillingsprosess for regionen. Kompetansen som er hos tidligere ansatte i Greater Stavanger er gått tapt og vi har mistet verdifull humankapital, nettverk og kompetanse.

Nå har kommunestyret altså – nesten ett år senere – omsider vedtatt nye kriterier for regionalt samarbeid. For de av oss som var tilstede på det regionale møtet på Randaberg for noen uker siden, der ordføreren i Randaberg sto i spissen for ett nytt regionalt initiativ, så hadde vi hadde ikke bare en flau følelse. Det var ganske så uforståelig å innse at Stavanger kommune hadde satt seg selv på sidelinja på en slik måte i dette viktige arbeidet.

Stavangerregionen må lykkes i omstilling og vi må få til økt verdiskapning og nye arbeidsplasser. Hvis Stavangerregionen lykkes, så lykkes også Norge. Regionen vår står for mye av den kompetansen som er unik for hele Norge, og som gir oss store muligheter for å posisjonere oss innen helt nye områder.

Om det er innenfor havvind, hydrogen, batteri, eller innen karbonfangst så er det nettopp her i vår region vi finner aktørene og den kompetansen vi har for at Norge skal lykkes.

MEN, kompetansen finnes ikke i Stavanger kommune alene – den er i regionen vår. Vi er derfor helt avhengig av å samarbeide tett med de andre kommunene, med næringslivet, med akademia, og med interesseorganisasjoner hvis vi skal lykkes.

For å ta ett konkret eksempel; hvis Stavangerregionen skal lykkes med å ta en helt sentral posisjon innen havvind så er det bedriftene helt ned til Egersunddistriktet vi må ha med på lag. Det er ikke godt nok at vi da fokusere på vår egen kommune og såkalte «lettbeinte prosjekt». Prosjektene er ikke lettbeint når de krever likelydende vedtak i tre ulike kommunestyrer. Det har vi erfart før.

Stavangerregionens fortrinn kan knyttes tett opp til energi- og miljøproduksjon, kraftkrevende industri, blå- og grønn næring samt reiseliv. Disse fortrinnene må videreutvikles og foredles slik at Rogaland også i framtiden kan utvikle et attraktivt og lønnsomt næringsliv og sørge for sysselsetting slik at velferdsproduksjonen kan ivaretas.

Høyre har gjennom 2020 lagt frem en rekke forslag og initiativ for å styrke det regionale næringssamarbeid. Det vil Høyre fortsette med også i 2021. Å styre det næringspolitiske arbeidet er den aller viktigste oppgaven vi må løse de neste månedene og årene.

Vi må styrke samspillet og samarbeidet i regionen – ikke svekke det.

Det som det nå av mest av alt handler om er å få gang på et nytt regionalt samarbeid og prøve å ta igjen det gapet og forspranget vi har gitt andre regioner og andre land i å posisjonere seg mens vi her lokalt har kastet bort verdifull tid på å diskutere hvilken samarbeidsform vi nå skal ha.

Vi må løfte blikket, jobbe sammen og være den fasilitatoren og JA-kommunen som næringslivet trygle oss om å være.

Dette var det alternative forslaget på vegne av Høyre, Venstre, KrF, uavhengig representant Christian Wedler:

1. Stavanger kommune skal være en aktiv part i arbeidet med etablering av flere arbeidsplasser. Arbeidet skal skje i samspill med næringsliv, forsknings- og utdanningsinstitusjoner, andre kommuner og fylkeskommuner, sentrale myndigheter og andre offentlige etater. Ett viktig ledd i arbeidet vil være å utnytte Stavangerregionens konkurransefortrinn innen kunnskaps-, investerings-, innovasjons- og teknologimiljøer.

a. For å lykkes med dette arbeidet styrkes kommunes næringsavdeling med 5 stillinger. Sammen med lokale og regionale partnere skal kommunen øke byens attraktivitet, og synliggjøre denne nasjonalt og internasjonalt.

b. Etter kommunesammenslåing med Finnøy og Rennesøy er det oppretta en ny avdeling som i hovedsak skal jobbe med blågrønn sektor. Her har den nye kommunen et stort utviklingspotensial og det er viktig at denne avdelingen blir en del av satsingen.

2. I tillegg til en sterk næringsavdeling i kommunen er det viktig å sørge for et fortsatt tett regionalt næringssamarbeid. Kommunene Randaberg, Strand, Hjelmeland, Time, Hå, Klepp, Gjesdal inviteres også inn i det regionale næringssamarbeidet.

3. Det utarbeides en smart utviklingsstrategi for Stavangerregionen.  Det legges spesiell vekt på regionens konkurransefortrinn og hvordan bedrifter som allerede har en positiv utvikling kan oppskalere raskere og mer.

a. Arbeidet skal skje i nært samarbeid med næringslivet selv, Universitetet i Stavanger og forskningssenteret NORCE. En viktig del av strategien bør være å se nærmere på konkurransedyktige lokale næringer og hvilke ubenyttede markedsmuligheter som ligger her, for eksempel innen energi, helse og IKT.

b. Det etableres et eget prosjekt som skal få etablerte teknologi- og industrikonsern samt lovende vekstselskaper til å etablere seg i regionen.

c. Det arrangeres en årlig dialogkonferanse med næringslivet, samarbeidskommunene, og fylkeskommunen for å «ta pulsen» og diskutere utfordringsbildet og mulighetsrommet regionen til enhver tid er i.

d. Det etableres et regionalt næringsråd som møtes kvartalsvis for å adressere utfordringer og muligheter i samspillet næringsliv/myndigheter.

e. De samarbeidende kommunene representeres primært av ordfører, næringssjef/næringsavdeling, og/eller kommunedirektør/rådmann.

4. Det etableres et felles kontaktpunkt/servicetelefon for næringslivet på vegne av partnerkommunene, som vil bistå og veilede næringslivet vedrørende næringsrelaterte spørsmål.

5. Basert på erfaringene med Europakontoret i Brüssel, lages det en egen sak om hvordan Stavanger kan styrke sin tilstedeværelse og representasjon i Oslo og eventuelle andre helt spesielt viktige steder.