Full gass med Erna bak rattet
Høyre, FrP, KrF og Venstre står samlet bak det statlige veiselskapet Nye veier. Det er den sikreste veien til å få bygd ut E6 Ranheim–Åsen med tunnel gjennom Forbordsfjellet i rekordfart.
Her forleden dag var jeg til stede på Veiforum Trøndelags konferanse om næringstransport, hvor det også var en paneldebatt med de politiske partiene. Heller ikke der maktet Arbeiderpartiet eller Senterpartiet å gi tydelige svar på hva som vil skje med Nye veier om det borgerlige samarbeidet erstattes med en rødgrønn eventyrblanding. Ikke hva de selv ville med selskapet, og ikke hva de så for seg med støtte fra de grønne og kommunistene.
Vi får derimot høre meget om hvor fordyrende dette selskapet er. Nye veier skal bygge ut E6 på strekningene Ranheim–Åsen og Ulsberg–Melhus, 115 km, i størst mulig grad for en fartsgrense på 110 km/t. Blant annet ved å finansiere over flere år, involvere entreprenørene tidligere, og velge flere standardiserte løsninger, skal dette gå 10 år raskere og 20 % billigere enn under det gamle planleggings- og kontraktsregimet. For E6 Ranheim–Åsen betyr dette ca. 13 milliarder kroner spart. Dette er i Senterpartiets verden «dobbeltbyråkrati», mens Arbeiderpartiet sier at de vil «evaluere» selskapet, uten å si hverken hva de skal se etter, eller når de skal gjøre det.
Mens vi venter på E6 med motorveistandard gjennom Trøndelag, kan vi glede oss over at norske entreprenører, som fagbladet Byggeindustrien skriver, «gjør rent bord i Nye veier-konkurransene». I august gikk Nye veier-kontrakter til en samlet verdi over 9 milliarder kroner til norske entreprenører. Skremslene om at mange flere anbud ville gå til utlendinger, har blitt gjort til skamme. Den som har kjørt bil i sommer, har nok også merket økningen i vedlikeholdsbudsjettet for riksveiene. Det er mye veiarbeid. Ifølge fagbladet Anlegg && Transport så melder anleggsbransjen selv at den «går så det griner» med god oppdragsmengde, og en stor del av bedriftene vurderer å ansette flere.
Det kalles visst å bygge et land.