Grønt lys for butikk på Bangsund

I dag ble det klart at Jan Tore Sanner gir grønt lys til bygging av butikk i Bangsund. -Jeg er veldig fornøyd med avgjørelsen Kommunal- og moderniseringsdepartementet fattet etter klagen fra Namsos Kommune over innsigelsen fra Statens Veivesen om bygging av butikk i Bangsund. Dette er en sak det har vært jobbet mye med, og som har skapt stort engasjement, sier en meget glad stortingsrepresentant Elin Agdestein.

Det var fredag formiddag departementet kom med gladmeldingen; innsigelsen Statens Vegvesen fremmet mot byggingen blir ikke tatt til følge. Namsos kommunes folkevalgte får dermed et klart og tydelig medhold.

-Dette vil uten tvil ha stor betydning for stedsutviklingen lokalt og for folket på Bangsund. Men også for hele Namsos, som står midt oppe i byggingen av en ny kommune, sier Agdestein og fortsetter: -Statlige innsigelser har vært en hemsko for utviklingen i distrikts-Norge i mange, men det har denne regjeringen endret på.

Tidligere fikk bare to av ti kommuner medhold i slike saker, det har blitt snudd til åtte av ti.

Elin Agdestein feiret avgjørelsen med kake, sammen blant andre varaordfører i Namsos, Amund Lein. De mener vedtaket også er viktig utover lokalsamfunnet i Bangsund. -Politikk skal løse problemer, ikke skape problemer for folk. Å styrke lokalt selvstyre og støtte opp lokale beslutninger er viktig for Høyre, sier de.