Høyres program for 2023-2027

Ullensaker Høyre er opptatt av å se hvert enkelt individ. Vi vil sette større fokus på tverrfaglig samarbeid i kommunens tjenesteproduksjon, for å gi våre innbyggere riktige tjenester til riktig tid.

Folk er forskjellig, derfor mener Høyre at vi må ha et bredt tjenestetilbud i kommunen. Ja, det er kommunen som skal ta regningen for at bestemor (75) får god omsorg, at Emil (14) mestrer skolen og at Kaja (1) får barnehageplass. Det som er viktig er at vi gir våre innbyggere muligheten til å velge ut fra deres
ønsker og behov, valget mellom offentlige, ideelle eller private tilbud.

Med innbyggeren i fokus og treffsikre tjenester i rett tid vil vi kunne effektivisere tjenesteproduksjonen, dette gir kommunen en økonomisk gevinst. Høyre er imot eiendomsskatt på bolig, fritidseiendom og næring. Høyre vil arbeide for flere
arbeidsplasser i kommunen og regionen. Vi skal være en attraktiv ja-kommune hvor det er godt å bo og arbeide.

Jeg gleder meg til å gå på skolen
Dyktige lærere er vår viktigste ressurs og helt avgjørende for at elevene i Ullensaker skal mestre skolehverdagen. Vi må sikre lærerne et godt og trygt arbeidsmiljø og faglig utvikling, slik kan gi elevene de beste forutsetninger for å lykkes.

God helse hele livet
God helse handler ikke bare om fravær av sykdom, men også om livskvalitet og følelse av mestring i den livssituasjonen man er. Hovedansvaret for egen helse
ligger hos oss selv, men når utfordringene overstiger evnen til selvhjelp, skal kommunens helse-, omsorgs og sosiale tjenester utgjøre et trygt sikkerhetsnett.

Klima og miljø
Høyre mener at Ullensaker, som den største kommunen på Øvre Romerike, skal være en ledende kommune på klima- og miljøområdet. Høyre vil at Ullensaker
skal være en innovativ og miljøbevisst næringskommune i vekst. For å nå klima og miljømålene må kommunen, innbyggere og næringsliv spille på lag. Men vi klarer ikke alt alene, derfor må vi aktivt søke samarbeid med våre nabokommuner.

Arealutvikling for fremtiden
Det er av stor betydning for dagens generasjoner og våre etterkommere at det sikres nok arealer til rekreasjonsformål, idrett og friluftsliv. Høyre ser det som en viktig oppgave å bevare grønne landskaper. Høyre vil sikre sammenhengende grønne strukturer og møteplasser i fortettede områder.

Samferdsel
Ullensaker vil vokse med nærmere 11.000 innbyggere de neste 7 årene – en slik vekst krever god infrastruktur. Mange pendler allerede i dag til arbeid og
skole, veksten vil legge press på dagens innfartsparkering. Høyre vil allerede nå arbeide for videreutvikling av innfartsparkeringene, flere matebusser og
gang- og sykkelveier til kollektivknutepunktene.

Les Ullensaker Høyres program