Støtter forbud mot konverteringsterapi for mindreårige

– Å skulle undergå en form for terapi fordi du tilfeldigvis elsker en av eget kjønn, virker veldig spesielt for meg, skriver Kjersti Pettersen

Av: Kjersti Pettersen, bystyrerepresentant for Høyre og medlem av utvalg for helse og sosial

Alle mennesker er født frie og med samme menneskeverd og menneskerettigheter. De er utstyrt med fornuft og samvittighet og bør handle mot hverandre i brorskapets ånd. Dette er artikkel 1 i verdenserklæringen om menneskerettigheter.

Vi er født frie. Fri til å elske den vi vil, være den vi vil.

Å skulle undergå en form for terapi fordi du tilfeldigvis elsker en av eget kjønn virker veldig spesielt for meg og mange med meg.

Konverteringsterapi er en derfor sterk form for negativ kontroll. Særlig om en blir presset til å forsøke å endre den er; av foreldre eller et religiøst samfunn en tilhører. Å pakke det inn i sjelesørging er heller ikke greit.

Ja, vi er født frie- til å elske den vi vil. Å anbefale og iverksette tiltak for å endre en persons legning er å tukle med skaperverket: Det har ingenting med sjelesorg eller religionsfrihet å gjøre.

Å forsøke å endre et menneske er farlig. Å fortelle at det å være homofil, bifil eller annet er synd, og at du må endre deg, kan ødelegge deg som menneske.

Det er viktig at Bergen bystyre står samlet i å mene at slik terapi skal reguleres godt. Da er det heller ikke greit å reklamere for et slik terapi. At reklame for slik terapi ikke er ok. Høyre støtter et forbud mot denne typen terapi hos barn og unge.

Man kan desverre ikke forby alt man ikke liker, og byrådet har gitt greie svar på dejuridiske utfordringene denne saken bærer i seg. Det er ikke bare å forby konverteringsterapi. Det kan stride mot menneskerettigheter og grunnloven. Fordi voksne kan gjøre som de selv vil.

I Høyre har vi diskutert og fått innspill. Noe av det vi ser mangler handler om foreldelse.

Høyres tilleggsforslag:

• «Bergen kommune viser videre til at foreldelsesfristen i forslaget er satt til to år fra myndighetsalder. Det betyr at om en ungdom blir utsatt for konverteringsterapi i puberteten (eller før fylte 18) – må personen våge å stå frem, fortelle og politianmelde innen fylte 20 år. Det kan være et urimelig press på en som har gått gjennom en svært tøff prosess med seg selv og sine omgivelser.

Bergen kommune viser til at for voksne som utsettes for utilbørlig press kan det også krevende å anmelde forholdet innen to år. Bergen kommune mener derfor foreldelsesfristen bør vurderes utvidet fra to år.»