Blant de beste skolene i landet
I forrige ukes kommunestyret ble tilstandsrapporten for Hamarskolen behandlet. Resultatene viser at skolen vår fortsatt er blant landets beste, men at vi fortsatt har forbedringspotensial blant annet på mobbetall og ufrivillig skolefravær.
Hamarskolen gjør det godt. Faktisk viser resultatene at vi har noen av de aller beste i hele landet. Dette viser at prioriteringene av kvalitet på læreren gavner elevene – prioriteringer Høyre er stolte av å gjennomføre over tid. Samtidig viser resultatene noe som ulmer i bakgrunnen – og som Hamar må ta tak i for at vi også i fremtiden skal være blant de beste.
Årets viktigste for Hamarskolen
For kommunestyret, som skoleeier, er tilstandsrapporten Hamars viktigste verktøy for å kartlegge hvor vi gjør det godt, og hvor vi kan bli bedre. Det er vi som har ansvaret for skolen og må ta ansvaret for skolen.
Skolen er et kollektivt gode som bidrar til gode borgere. Samtidig viser resultatene at enkeltpersoner fortsatt sliter med skrive- og leseferdigheter, høye mobbetall og et høyt ufrivillig fravær. Vi ser også økende forskjeller mellom skolene som er uheldig.
Dersom kommunen skal oppleve at alle gjennomfører videregående og får muligheten til å bygge gode liv, starter dette allerede i barne- og ungdomstrinnene. Det er med andre ord vårt felles ansvar.
Kommunestyret må ta sitt ansvar som skoleeier
Hamar Høyre mener kvaliteten i skolen også må komme nærmere politikerne. I årets fremlegg gikk saken også innom utvalg for miljø og oppvekst, som bidrar til å heve eierskapet for oss politikere – dette må vi fortsette med.
Samtidig ser vi at rapporten behandles lenge etter faktisk utforming. Hamar Høyre ønsker derfor at saken behandles tidligere i året – slik at vi kan ta med oss erfaringene tidligere og innen nye skoleår går i gang.
Mye går bra i Hamarskolen, men vi kan fortsatt bli bedre!
Psst! I kommunestyret foreslo Høyre følgende vedtakspunkter til å komplementere rapporten:
- 1. Kommunestyret er bekymret for økende fravær, det er viktig med helhetlig og tverrfaglig ungdomssatsning.
- 2. Det er store forskjeller mellom skolene på enkeltresultater og temaer. Det bør fremkomme hvordan skolene jobber på tvers for å lære av hverandre.
- 3. Rapporten viser høye tall for mobbing ved flere skoler. Det bør fremkomme hvordan dette følges opp.
- 4. Fremskrevet elevtallsutvikling bør fremgå av rapporten.
- 5. Kommunestyret ønsker at tilstandsrapporten i fremtiden også beskriver skole-/hjemsamarbeidet bedre enn i dag. Det kan være både verbale beskrivelser og verdier som lar seg måle, per skole og totalt. Eksempelvis en statistikk over hvor mange av elevers foresatte som er representert på foreldremøter.
- 6. Trivsel blant lærerne bør fremgå av rapporten.
- 7. Utvikling over tid bør synliggjøres. På områder der administrasjonen har satt inn tiltak bør det rapporteres spesielt, f.eks. spesialundervisning.
- 8. Oversikt/trender over avviksmeldinger bør synliggjøres.
- 9. Rapporten viser at tallene for spesialundervisning holder seg stabile, men viser at elever med behov for spesialundervisning er dobbelt så høyt på 8.-10. trinn enn 1.-4. trinn. Rapporten bør vise til planer for tidlig innsats for å snu ressursbehovet og ressursbruken.
- 10. Nasjonale prøver viser at over 20% ligger på mestringsnivå 1 i regning på 5. trinn. Dette er bekymringsfullt. Rapporten må følges opp med forslag til tiltak på dette og andre områder hvor resultatet tilsier det.
- 11. Hamarskolen har visjonen om at den skal åpne dører til verden. Rapporten bør inneholde statistikk fra Innlandet fylkeskommune på gjennomføringsgraden for elever fra Hamarskolen.
Har du innspill eller tilbakemeldinger til oss? Ta kontakt med gruppeleder, Thomas Berg Olsen, på tbo@hoyre.no