Feil skoleløsning kan også koste mye

I siste kommunestyremøte før sommeren var mulighetsstudien for Greveløkka skole oppe til behandling som en del av tertialrapporten for første kvartal. Mulighetsstudiene lages som grunnlag for hvordan skolene kan bli. Her forklarer vi kort bakgrunn og hva Hamar Høyre foreslo.

Storhamar skole ble besluttet nedlagt i 2022. FOTO: Privat

I 2022 ble saken om fremtidig skolestruktur for hele Hamar vedtatt. Den slo fast at det for Hamar vest skal være to skoler, og at dette skulle være en utvidet Presterud skole og full utnyttelse av Greveløkka skole. Dermed var det ikke behov for Storhamar skole. Hensikten var størst mulig utnyttelse av de to andre skolene.

Det ble derfor gjennomført en mulighetsstudie for Presterud. Både en utvidet skole og en helt ny skole. Begge løsninger ble langt mer kostbare enn det som lå i skolestruktursaken.

I budsjettet for 2024 var Høyre med på å støtte at disse skolene skulle sees i sammenheng for en total løsning og at det skulle lages en mulighetsstudie for et utvidet Greveløkka skole. Det var å gå videre med denne utvidelsen som var oppe til behandling i kommunestyremøtet.

Mulighetsstudiet for Greveløkka skole har kartlagt at det vil være mulig å få en stor nok skolebygning for det elevtallet som ligger til grunn for Hamar vest, men den avklarte ikke hvordan tilstrekkelig uteareal skal legges opp. Det er mye areal rundt Greveløkka skole, men det må finnes en løsning både på bruk av skogen og ikke minst for bruken av grusbanen både vinter og sommer. Trafikkløsningen må også avklares.

Hamar Høyres kommunestyregruppe behandlet denne saken grundig med utgangspunkt i skolestrukturvedtaket fra 2022, og formuleringen i valgprogrammet som sier vi skal gå for løsninger som sikrer fortsatt god kvalitet og kapasitet der behovet er.

En så stor utvidelse av Greveløkka skole var ikke en del av vedtaket fra 2022. Selv om det er mye som er utredet med en utvidelse, var det ikke en fullstendig løsning som var oppe til behandling. For å ikke miste unødvendig tid om Greveløkka skole ikke kan få en totalløsning for så mange elever, foreslo Høyre at også en full mulighetsstudie for Storhamar skole. Da ville vi hatt to likeverdige alternativer å velge mellom. Dette er noe vi også kunne gjort parallelt i forbindelse med budsjettvedtaket i 2024, men ble da ikke gjort.

Hamar Høyre foreslo å utføre en mulighetsstudie rundt Storhamar skole som et alternativ til en utvidelse av Greveløkka skole i kommunestyret. FOTO: Privat

Høyres forslag var kanskje uventet, men egentlig ikke så overraskende. Dette er en oppfølging av skolestrukturvedtaket om to skoler i Hamar vest, og programformuleringen om den beste skoleløsningen for to større skoler. En andre og siste utvidelse av Greveløkka skole var ikke en del av det opprinnelige vedtaket, og det er ikke avklart hvordan den endelige løsningen blir. Derfor ønsket Høyre en også mulighetsstudie for Storhamar skole.

50 – 100 år.

Skolestruktur er ikke et vedtak som fattes for de som går på skolen nå, heller ikke for de som nå går i barnehagen. Skolestrukturen som vedtas skal stå i 50 – 100 år. Utbyggingen av fremtidige hus og leiligheter i området er snart ferdig, så antallet skolebarn i området vil nå varierer med naturlige svingninger. En siste mulighetsstudie og eventuelt en mindre forsinkelse før ferdigstillelse blir derfor en liten del av den endelige løsningen.

Høyres forslag falt. Vi hadde derfor et tilleggsforslag om å gjøre gymsalen på nye Greveløkka skole stor nok både for volley og basketball. Da må hallen bli litt større, men det gir flere bruksmuligheter. Høyre ønsker å være konstruktive til den løsningen som nå blir valgt. Dette forslaget fikk flertall. I november kommer det nok en sak til behandling med den endelige løsningen for utearealet og trafikkavviklingen. Vi får håpe det blir en god løsning for hele Hamar vest.