Enighet om skole- og tilbudsstruktur
Søndag kveld ble sammarbeidspartiene Høyre, Arbeiderpartiet og Miljøpartiet de Grønne enige om ny skole- og tilbudsstruktur i Innlandet. Les pressemeldingen her
Flertallspartiene enige i skolesaken
Ap, Høyre og MDG er enige om ny skole- og tilbudsstruktur i Innlandet. De vil legge ned to skoler og fire skolesteder.
Arbeiderpartiet, Høyre og Miljøpartiet De Grønne er enige om fremtidens skole- og tilbudsstruktur i Innlandet. Til sammen har disse tre partiene flertall i fylkestinget.
I tillegg til skoler og skolesteder som legges ned, vil de flytte eller legge ned flere linjer. De vil også flytte ett skolested og opprette flere alternative opplæringsmodeller.
– Saken ble bestilt for flere år siden på bakgrunn av store demografiutfordringer i Innlandet. Vi har siden 2013 mistet nærmere 3500 videregående-elever. Det er flere elever enn det faktisk går i Nord-Østerdalen, Nord-Gudbrandsdalen, Midt-Gudbrandsdalen, Kongsvinger-regionen og Valdres til sammen i dag! I årene fremover skal vi miste 3000 elever til. Skal vi klare å gi et godt, bredt og stabilt utdanningstilbud til elevene i Innlandet i årene fremover, som svarer på næringslivets behov, så var vi helt nødt til å ta grep nå, sier fylkesordfører Thomas Breen (Ap).
Legger ned to skoler og fire skolesteder
Disse skolene og skolestedene vil flertallspartiene legge ned:
- Skarnes videregående skole
- Dokka videregående skole
- Skolested Dombås, Nord-Gudbrandsdal vidaregåande skule
- Skolested Lom, Nord-Gudbrandsdal vidaregåande skule
- Skolested Flisa, Solør videregående skole
- Skolested Sønsterud. Hele tilbudet på skolested Sønsterud flyttes til skolested Våler ved Solør videregående skole.
Til sammen utgjør dette om lag 730 færre elevplasser.
Endringer i tilbudsstrukturen
Utdanningstilbud som flyttes fordi skole legges ned:
- Ansvaret for fengselsundervisningen i Kongsvinger flyttes fra Skarnes vgs. til Sentrum vgs.
- Bygg- og anleggsteknikk flyttes fra Skarnes vgs. til Sentrum vgs. i forbindelse med utbygging av Sentrum vgs.
- Frisør vurderes flyttet fra Skarnes vgs. til Sentrum vgs.
- Elektro- og datateknologi flyttes fra skolested Flisa til skolested Våler ved Solør vgs.
- Teknologi og industrifag Vg1 ved Dokka vgs. beholdes i dagens lokaler og underlegges Raufoss vgs. administrativt. Tilbudet gis i samarbeid med lokalt næringsliv i en alternativ opplæringsmodell.
Programfag som bør vurderes videreført på bakgrunn av skolenedleggelser:
Ap, Høyre og MDG oppfordrer til at programfagene bioøkonomi og friluftsliv videreføres på henholdsvis Lena-Valle vgs. og Nord-Gudbrandsdal vgs.
Disse linjetilbudene avvikles eller flyttes:
- Valdres vgs. – Restaurant og matfag Vg2 avvikles (men ivaretas med alternativ opplæringsmodell).
- Elverum vgs. – kunst, design og arkitektur Vg1, Vg2 og Vg3 avvikles.
- Hadeland vgs. – musikk, dans og drama Vg1, Vg2 og Vg3 og medier og kommunikasjon Vg1, Vg2 og Vg3 avvikles.
- Nord-Østerdal vgs. – restaurant- og matfag Vg2 avvikles (men ivaretas med alternativ opplæringsmodell).
- Øvrebyen vgs. – salg, service og reiseliv Vg1 og Vg2 flyttes til Sentrum vgs.
Gjelder fra 2025/26 med fire unntak
Nedleggingen av de to skolene og fire skolestedene og endringene i tilbudsstrukturen skjer med virkning fra skoleåret 2025/26 med fire unntak:
- Utdanningstilbudet bygg- og anleggsteknikk flyttes ikke fra Skarnes vgs før nye fasiliteter er bygget og operative ved Sentrum vgs., fortrinnsvis innen skolestart 2027/28.
- Solør vgs., avdeling Sønsterud: Det etableres internat/hybelhus på Braskereidfoss. I påvente av dette må internatet på Sønsterud fortsatt benyttes, selv om undervisningen flyttes fra og med skolestart 2025/26.
- Utdanningstilbudet teknologi- og industrifag opprettholdes på Dokka som en del av Raufoss vgs. og organiseres som en alternativ opplæringsmodell (opplæringsmodell 2, som er 1 år i skole+3 år i bedrift).
- Elektro og datateknologi flyttes fra skolested Flisa til Våler (Solør vgs.) så raskt som mulig.
Økt bruk av alternative opplæringsmodeller
Flertallspartiene ønsker økt bruk av alternative opplæringsmodeller. Både læreløp over 4 år med støtte fra skole og Vg1 i skole deretter læreløp i 3 år med støtte fra skole, skal utvikles og etableres som søkbare alternative opplæringsmodeller ved aktuelle skoler i Innlandet.
– Mange små skoler med få elever gir et smalt linje- og fagtilbud ved skolene. For å få tilstrekkelig bredde i linje- og fagtilbudet i alle regioner trengs det kraftsamling slik at vi utdanner folk til både privat næringsliv og offentlig tjenesteproduksjon. Våre partier foreslår en omstilling av videregående skole og nye måter å tenke utdanning på med mål om å løse de utfordringer utviklingen i demografi og elevtall gir, sier fylkesvaraordfører Hanne Velure (H).
Hun legger til:
– Mer bruk av opplæring i bedrift kan både hjelpe bedriftene med å få tak i ettertraktet og sårt tiltrengt arbeidskraft med spisskompetanse, men det kan også bidra til å øke motivasjonen blant elevene, og gi dem en mer praktisk og spesialisert utdanning. Det er en vinn-vinn-situasjon!
Alternative modeller innen flere fagområder
Både innen byggfag, helse- og omsorgsfag, teknologi- og industrifag og restaurant og matfag vil flertallspartiene opprette alternative opplæringsmodeller, med bedriftsintern opplæring.
– Med utvidet ansvar for restaurant- og matfag ved Nord-Gudbrandsdal vgs., Otta og utviklingen av et knutepunkt for mat og reiseliv, ønsker vi at elever i Valdres, Nord-Østerdal og Nord-Gudbrandsdal skal få muligheten til å utvikle sine kulinariske talenter i et miljø som fremmer både faglig og praktisk læring, sier Johannes Wahl Gran, gruppeleder for MDG Innlandet.
Han legger til:
– Dette initiativet er et viktig skritt mot å etablere et nasjonalt senter for matkultur, som vil styrke regionens og fylkets posisjon innen matfag og reiseliv.
Flere alternative modeller
I tillegg vil flertallspartiene opprette disse alternative opplæringsmodellene:
- pilotprosjekt innen bygg- og anleggsteknikk (0 år i skole+4 år i bedrift) på Lom
- grunnopplæring innen byggfagene, som et Vg1-løp på Skarnes (1 år i skole+3 år i bedrift) inntil det flyttes til Sentrum vgs.
- alternativ opplæringsmodell (1 år i skole+3 år i bedrift) for teknologi og industrifag på Dokka, som en del av Raufoss vgs.
- en søkbar alternativ opplæringsmodell innen helse- og omsorgsfag
Fylkeskommunen som skoleeier skal invitere LO, NHO og KS til samarbeid for videreutvikling av opplæringsmodeller for Innlandet. Vedtaket skal styrke koblingen mellom skole, yrkesfagkoordinator, opplæringskontorene og lærebedriftene.
Vil videreføre, styrke og utvikle borteboerordningen
I vår fikk Arbeiderpartiet, Høyre og Miljøpartiet De Grønne flertall for å opprette en egen fylkeskommunal borteboerordning, som bidrag til økonomisk utjevning for Innlandets om lag 1000 hybelboere. Nå vil de at ordningen skal sikres fast finansiering.
– Vi mener økt bruk av alternative opplæringsmodeller kan bidra til at vi får færre borteboere ved at flere får opplæring i lokalt næringsliv hjemme der de bor. Alle hybelboere i Innlandet skal være trygge på at vi få på plass gode ordninger som bidrar til økonomisk utjevning. I tillegg vil vi få på plass egne voksenkontakter på skolene som skal veilede og hjelpe hybelboerne våre, sier leder av hovedutvalg for utdanning, Joakim Ekseth (H).
Ap, Høyre og MDG vil også at fylkeskommunedirektøren skal utrede behov og økonomiske konsekvenser knyttet til etablering av hybelhus på Otta, Vinstra og Våler.
Der elever får lengre reisevei som følge av ny skolestruktur, skal det også sørges for et best mulig reisetilbud. Flertallspartiene ber om at det utvikles bedre transportløsninger for å få ned reisetiden. Hovedutvalg for samferdsel skal involveres i dette arbeidet.
Bevarer Nordstumoen
Arbeiderpartiet, Høyre og Miljøpartiet De Grønne ber om et treårig prosjekt med mål å belyse finansieringsløsninger for gruppen elever som går på skolested Nordstumoen ved Storsteigen vgs., i tillegg til å se på hvilke alternative modeller som eventuelt kan erstatte dette viktige tilbudet. Inntil dette er utredet vil de bevare skolestedet.
– Nordstumoen representerer et unikt og verdifullt tilbud for elever som trenger særlig tilrettelagt opplæring. Også etter denne utdanningsreformen skal vi ha gode livsmestringstilbud for disse elevene. Med en bærekraftig finansieringsordning i samarbeid med stat og kommune på den ene siden og universell utforming og annen tilrettelegging av skoler, undervisning, bøker og eksamen på den andre siden, sikrer vi likeverdige rammer og muligheter for alle elever i hele fylket og uavhengig av skolested, sier Johannes Wahl Gran (MDG).
I dag bor det 7500 mennesker i aldersgruppen 20–30 år i Innlandet som verken er i jobb eller utdanning. Flertallspartiene ber fylkeskommunen om å ta et forsterket ansvar for fagutvikling gjennom de bestående fagutviklingsnettverkene med mål om at elevene går ut av grunnskolen med høyere grunnskolepoeng.
Wahl Gran fortsetter:
– Videre vil vi gjennom universell utforming og samarbeid med NAV, NHO, LO og KS, arbeide for å redusere utenforskap, øke folkehelsen og i større grad enn i dag få unge voksne inn i videre studier og arbeidsliv. Dette er avgjørende for å gi alle elever, uavhengig av deres utfordringer, en reell mulighet til å lykkes i videregående opplæring.
Personalmessige konsekvenser
Arbeiderpartiet, Høyre og Miljøpartiet De Grønne ber fylkeskommunedirektøren sørge for at omstillings- og nedbemanningsprosesser som iverksettes som følge av vedtaket i denne saken, gjennomføres på en forutsigbar, inkluderende og ryddig måte med god medvirkning fra ansattes organisasjoner.
I tillegg ber de om at omstillingsmidler for å iverksette personalpolitiske virkemidler tas inn i behandlingen av årsbudsjett/økonomiplan 2025-2028.
Videre prosess
- 16. oktober: Saken behandles i hovedutvalg for utdanning
- 18. oktober: Saken behandles i ekstraordinært fylkesutvalg
- 23. oktober: Saken sluttbehandles i fylkestinget