Vil samle institusjonsopplæring og karrieresentre for bedre kvalitet og mindre utenforskap

Høyre sammen med flertallspartiene i Innlandet fylkesting bedt fylkeskommunedirektøren utrede en mer helhetlig organisering av både institusjonsopplæringene og karrieresentrene i fylket.

Fylkestingsrepresentand, Anne Bjertnæs

Målet er å sikre likeverdige tilbud, styrke fagmiljøene og gi bedre oppfølging til innbyggere som har behov for ekstra støtte for å fullføre eller komme tilbake til utdanning.

Institusjonsopplæring

«Institusjonsopplæringen er i dag organisert nokså fragmentert. Forvaltningsrevisjonen vi behandlet høsten 2024 viser tydelig at dette gir forskjeller i kvalitet og oppfølging,» sier fylkestingsrepresentant Anne Bjertnæs.

Fylkeskommunen har etter opplæringsloven ansvar for opplæring av personer som oppholder seg i barnevernsinstitusjoner, helseinstitusjoner og fengsel. I dag er denne opplæringen organisert gjennom avtaler med enkeltstående skoler, noe som gir ulik praksis i både vedtak og oppfølging.

Flertallspartiene ber derfor om en sak som vurderer om institusjonsopplæringen i større grad bør koordineres på fylkesnivå, for eksempel gjennom en felles administrativ og pedagogisk ledelse. Som mulige modeller trekkes SMI-skolene i blant annet Trøndelag, Telemark og Agder fram.

Andre fylker har valgt løsninger som gir mer likeverdige tilbud. Det er naturlig at vi vurderer dette også i Innlandet, sier Bjertnæs.

Karrieresentre

Flertallspartiene ønsker også å utrede en felles organisatorisk overbygning for karrieresentrene i Innlandet, etter modell fra fylkets felles nettskole. Dagens karrieresentre er geografisk spredt, men mangler en samlet organisering.

Målsettingen er å styrke fagmiljøene og sikre mer samordnet karriereveiledning til innbyggere som trenger støtte for å fullføre eller vende tilbake til utdanning, sier Bjertnæs.

En mer samlet organisering skal bidra til å heve utdanningsnivået i Innlandet, forebygge varig utenforskap og øke deltakelsen i arbeids- og samfunnsliv.