Havnasjonen Norge

Vetle har stor tro på at tang og tare er den nye oljen, i tillegg til oppdrettsnæringa. Les hele landsmøtetalen her;

Landsmøte,

Det er bare én ting vi politikere skal gjøre for å sikre at Norge skal fortsette å være en stormakt på havet – det er å ikke stå i veien for de kloke hodene.

For vi vet, at det er de kloke og innovative folka som bor langs kysten, som gjør Norge til en havnasjon.

”Vi kan aldri bli billigst, derfor må vi bli best” – sa en gang en statsminister som blir gjenvalgt nå til høsten. Næringslivet vårt må være best – hver eneste dag.

Så når venstresiden i norsk politikk vil tappe våre bedrifter for penger, for å så dele de ut igjen fra et kontor i Oslo, har de ingen forståelse for hvordan norsk næringsliv fungerer.

De trenger ikke nye byråkratiske ordninger og dilldall, de trenger bare lov til å bruke sine egne penger slik de selv ønsker – uten at en politiker skal blande seg.

Vi politikere kommer aldri til å bli smartere enn de som jobber før 08 om morgenen, og etter fire om ettermiddagen.

Nei, vi må heller støtte opp under, gi starthjelp, veiledning, kapital og skattelettelser – akkurat slik vi har begynt med, når vi sitter i regjering.

Jeg vet at det er sykt stor konkurranse om å bli ”den nye oljen” om dagen, men sammen med oppdrettsnæringen, vil jeg trekke frem høsting av tang og tare som en god kandidat. Jeg skjønner at det høres veldig spesielt ut, men det er altså ei næring som SINTEF spår kommer til å bli like stor som oppdrett.

Tang og tare kan brukes til å produsere tøy, medisiner og mat som verden trenger, og emballasje en hval ikke vil dø av. Og det beste av alt – vi har muligheten til høste av det rett utenfor kysten vår.

Landsmøte – havnasjonen Norge kan ikke vedtas på et kontor i Oslo, det må skapes av de kloke hodene – dét har vi skjønt, derfor trenger vi gjenvalg og derfor skal vi stå på hver eneste dag frem mot valget.

Vetle Wang Solheim, stortingskandidat Møre og Romsdal Høyre

Talen ble hold på Høyres landsmøte 11. mars 2017