Et moderne samferdselsløft for Nordland – trygghet, beredskap og tilstedeværelse i nord
Følgende resolusjon ble vedtatt på Nordland Høyres fylkesårsmøte i november 2025.

Nordland er et fylke med store avstander, krevende klima og topografi, og et næringsliv som er helt avhengig av sikre og effektive transportårer. Veier, jernbane og luftfart er ryggraden som holder fylket sammen. De binder folk, varer og tjenester til resten av landet og til verden, og utgjør samtidig en sentral del av Norges beredskap og forsvarsevne.
Etterslep og sårbarhet
Transportnettet i Nordland er ikke tilpasset dagens behov og krav til sikkerhet, beredskap og utvikling. Vedlikeholdsetterslepet under dagens regjering er enormt, og når trafikken øker og klimaet blir mer krevende, blir svakhetene enda tydeligere. Mange veier er smale, rasutsatte og uoversiktlige. Jernbanene i nord er sårbar og preget av teknisk aldring, ustabile forbindelser og for lite materiell. Kapasiteten er sprengt på både Ofotbanen og Nordlandsbanen. Det er behov for sterk og tydelig satsning.
Dette rammer ikke bare transport og fremkommelighet, men også beredskap, forsvar og samfunnssikkerhet. Når en vei stenges eller jernbanen stopper, påvirkes ikke bare hverdagen til folk, det påvirker også vår evne til å reagere raskt i kriser, styrke forsyningslinjer og sikre militær mobilitet.
Beredskap og tilstedeværelse i nord
Samferdsel i Nordland handler ikke lenger bare om framkommelighet. Det handler om nasjonal trygghet, beredskap og tilstedeværelse. Nordland er porten til Arktis og et strategisk bindeledd mellom øst – vest og sør – nord, mellom Norge og våre allierte.
I en tid med økende geopolitiske spenninger og et mer krevende sikkerhetsbilde, må Norge sikre at forsvaret og våre allierte kan forflytte styrker, utstyr og forskytninger raskt og trygt gjennom landsdelen. Uten et sterkt transportnett i Nordland svekkes ikke bare sivil beredskap, men også vår militære tilstedeværelse og evne til å håndtere kriser og konflikter.
Moderne veier, robust jernbane og et pålitelig luftfartsnett er derfor like viktig som forsvarsinvesteringer. Sivil infrastruktur er en del av totalforsvaret. Når vi investerer i samferdsel i Nordland, investeringer vi samtidig i forsvarsevne, avskrekking og trygghet for hele Norge.
Svakheter som må løses
Dagens transportsystem i Nordland har betydelige svakheter som hemmer utvikling, sikkerhet og beredskap. Veinettet er på å mange steder smalt, svingete og rasutsatt, ofte uten tilfredsstillende rassikring, drenering eller midtstripe. Flere strekninger har ikke fått nødvendig oppdatering på flere tiår, og mangelen på vedlikehold går direkte utover både trafikksikkerhet, næringstransport og samfunnsberedskap.
Ofotbanen frakter 60 % av den totale tonnasjen på norsk jernbane, og kritisk for transport av sjømat og mineraler ut i verden og for vareflyt og forsyningssikkerhet til Nord. Da er det avgjørende for NATOs sikkerhet at dobbeltspor kommer på plass og at logistikken i og rundt Narvik styrkes for å håndtere både sivile og militære transporter.
Nordlandsbanen omtales som den største suksessen for gods på bane i Norge i nyere tid, hvor trafikken er doblet på tre år. Nordlandsbanen knytter sammen nord og sør – en forbindelse som bidrar til økonomisk vekst, utvikling og forsvarsevne med hensyn til fremføring materiell og personell. Nordlandsbanen, har for liten reservekapasitet på lokomotiver og vogner, og ett enkelt havari kan lamme store deler av trafikken. Dette gjør både sivil og militær transport sårbar og reduserer fleksibiliteten ved kriser.
Og innen luftfarten er utfordringene betydelige. Kortbanenettet og FOT-rutene utgjør en kritisk del av både transport- og beredskapssystemet i Nord-Norge, men står under økende press. Forslag om nedleggelser eller redusert drift på mindre flyplasser svekker beredskapen og mobiliteten i distriktene.
Transportstopp i Nordland kan i dag bety at samfunnskritiske varer og tjenester ikke kommer frem, at helseberedskap svekkes, og at forsvaret får redusert operasjonsevne i en krisesituasjon. Denne sårbarheten kan ikke løses med midlertidige tiltak, men krever langsiktige og målrettede investeringer i infrastruktur og beredskap.
Nordland Høyre vil:
- At staten tar et større ansvar for samfunnskritiske investeringer i samferdsel i Nordland. Store prosjekter må fullfinansieres, ikke deles opp i små etapper som skyves langt inn i framtiden.
- At beredskap og forsvar skal være en sentral faktor i prioriteringen av alle samferdselsprosjekter i Nord-Norge.
- At transportårer for styrker og allierte moderniseres og vedlikeholdes slik at mobilitet i krise og konflikt er sikret.
- At jernbanene moderniseres og sikres mot driftsstans, med reservekapasitet og en kriseplan for stabil drift.
- At kortbanenettet og FOT-rutene bevares og styrkes som del av totalberedskapen og forsvarsevnen.
- Kollektivsystemet i distriktet består av FOT-ruter, ferger, hurtigbåter og buss. Dette må sees på under ett for å sikre god mobilitet og god samfunnsøkonomisk nytte, og koordineres mellom forvaltningsnivåer.
- At klimatilpasning og rassikring prioriteres langt høyere enn i dag, ettersom ekstremvær og flom øker risikoen for at viktige transportårer stenges.
- At staten øker finansieringen til fylkeskommunen for å sikre raskere gjennomføring av veiprosjekter.
- At lokale bompengeprosjekter ikke påfører befolkningen urimelig belastning.
- At Nordland skal ha et transportsystem som både ivaretar verdiskaping og forsvarsevne – og som sikrer norsk tilstedeværelse i nord for kommende generasjoner.