I Nord er fly en nødvendighetsvare

Her kan du lese Nordland Høyres tredjekandidat til stortingsvalglisten, Eivind Holst, sitt innlegg i programdebatten under Høyres landsmøte 2025.

Bildet er til fritt bruk

Landsmøte, dirigenter

Der markedet alene ikke gir et tilfredsstillende flyrutetilbud kan Samferdselsdepartementet, kjøpe flyrutetjenester en såkalte «forpliktelser til offentlig tjenesteytelse» eller (FOT) på flyruter.

I Nord har vi store avstander og bor ganske få! Kortbanenettet sparer folk for bilturer på både 6 og 12 timer, for å kunne nå helt basale tjenestetilbud! 

Regjeringen Støre har senket prisen på FOT-rutene, men har overhode ikke tatt høyde for at økonomisk teori faktisk stemmer. De økte volumene som følge av lavere pris gjør at det nå er blitt utfordrende å få tak i billetter! 


Det er viktig at prisene holdes på et fornuftig nivå, men også at frekvensen kan holdes oppe, slik at folk kan bruke fly for å forflytte seg over de enormt store avstandene vi har i Nord.

Flypassasjeravgiften rammer kortbanenettet ekstra hardt, og burde ikke vært innført på kortbanenettet. Nå i dyrtiden, kanskje ikke i det hele tatt.

Det er dyrtid, og folk sliter med å få økonomien til å gå opp! Høyre må være det partiet som viser at vi forstår dette, og gjør klare prioriteringer som senker avgifter! 

I Nord er fly en nødvendighetsvare, for å kunne bo, og der alternativ reisemåter har en svært høy samfunnsøkonomisk kostnad

Subsidiene pr flybillett på FOT-rutene er rundt 1000,- akkurat samme beløp pr reisende som forfatter Martin Bech Holte påpeker at Fornebubanen er subsidiert med. Reisetiden man alternativt til å fly får, er 6-12 timer, ikke 6-12 minutter lengre reisetid som for de alternative reiseformene til Fornebubanen.


Det er viktig å prioritere å bruke samfunnets midler der de kan skape en reel forskjell. Slik programmet til Høyre legger opp til! 

Takk

Se andre innlegg og oppdateringer fra Nordland Høyre på HLM 2025