I Nord er fly en nødvendighetsvare
Her kan du lese Nordland Høyres tredjekandidat til stortingsvalglisten, Eivind Holst, sitt innlegg i programdebatten under Høyres landsmøte 2025.

Landsmøte, dirigenter
Der markedet alene ikke gir et tilfredsstillende flyrutetilbud kan Samferdselsdepartementet, kjøpe flyrutetjenester en såkalte «forpliktelser til offentlig tjenesteytelse» eller (FOT) på flyruter.
I Nord har vi store avstander og bor ganske få! Kortbanenettet sparer folk for bilturer på både 6 og 12 timer, for å kunne nå helt basale tjenestetilbud!
Regjeringen Støre har senket prisen på FOT-rutene, men har overhode ikke tatt høyde for at økonomisk teori faktisk stemmer. De økte volumene som følge av lavere pris gjør at det nå er blitt utfordrende å få tak i billetter!
Det er viktig at prisene holdes på et fornuftig nivå, men også at frekvensen kan holdes oppe, slik at folk kan bruke fly for å forflytte seg over de enormt store avstandene vi har i Nord.
Flypassasjeravgiften rammer kortbanenettet ekstra hardt, og burde ikke vært innført på kortbanenettet. Nå i dyrtiden, kanskje ikke i det hele tatt.
Det er dyrtid, og folk sliter med å få økonomien til å gå opp! Høyre må være det partiet som viser at vi forstår dette, og gjør klare prioriteringer som senker avgifter!
I Nord er fly en nødvendighetsvare, for å kunne bo, og der alternativ reisemåter har en svært høy samfunnsøkonomisk kostnad
Subsidiene pr flybillett på FOT-rutene er rundt 1000,- akkurat samme beløp pr reisende som forfatter Martin Bech Holte påpeker at Fornebubanen er subsidiert med. Reisetiden man alternativt til å fly får, er 6-12 timer, ikke 6-12 minutter lengre reisetid som for de alternative reiseformene til Fornebubanen.
Det er viktig å prioritere å bruke samfunnets midler der de kan skape en reel forskjell. Slik programmet til Høyre legger opp til!
Takk