Kunnskapsrike læreplaner – bedre skoleprestasjoner og et mer robust samfunn
Følgende resolusjon ble vedtatt på Nordland Høyres fylkesårsmøte i november 2025.

Kompetansebaserte læreplaner som Norge har hatt siden 2006, er en viktig årsak til at norske elever presterer stadig dårligere på nasjonale og internasjonale tester. For den enkelte elev er det tøft å ikke mestre skolen, og for landet er det sløsing med menneskelige ressurser.
Bakgrunn
Kort forklart har kompetansebaserte læreplaner fokus på anvendelse og mestring, og mål formulert som ferdigheter og bruk. Mens kunnskapsrike læreplaner har fokus på faglig innhold og systematisk kunnskapsoppbygging, og mål formulert som kunnskap og forståelse.
Kompetansebaserte læreplaner med et stort antall uklare kompetansemål medfører at elevene skal drøfte og utforske en rekke temaer før de har et nødvendig fundament av kunnskap. Det er kun de aller sterkeste elevene som mestrer dette, og de færreste mestrer det i alle fag. Mange elever får lave skoleresultater, og altfor mange elever mestrer ikke fag på et grunnleggende nivå. Elever fullfører ikke skolegangen, og andre utvikler ulike former for helseplager som følge av utenforskap. Det er et stort tap for det enkelte mennesket og det er et stort tap for landet. En rekke land har tilsvarende erfaringer, og noen har allerede reformert læreplanene sine til å bli kunnskapsrike læreplaner («knowledge-rich» curriculum). Gode faktakunnskaper er en forutsetning for å reflektere, tilegne seg mer kunnskap og kritisk tenkning.
England gjør det bedre og bedre i PISA- og PIRLS- undersøkelsene samt deres nasjonale tester etter at de innførte kunnskapsrike læreplaner i 2014. Skottland har kompetansebaserte som oss, og der går det dårligere og dårligere. Sverige har de samme erfaringene, og de konkretiserer nå læreplanenes innhold og mål.
Årsmøtet i Nordland Høyre erkjenner at kunnskap er grunnmuren i en god skole. Skolen er med på å bygge mennesker og å bygge samfunnet vårt. Det er mange forhold som kan endres i den norske skolen på ulike nivåer. Denne resolusjonen befatter seg med innholdet i læreplanene fordi det angår alle elevene og fordi innholdet i skolen har konsekvenser for alle deler av samfunnet vårt. Elevene trenger mer konkret kunnskap for å ruste kommende generasjoner til å møte samfunnets utfordringer.
Nordland Høyre vil at:
- Innføre kunnskapsrike læreplaner med tydelig faglig innhold
- Utarbeide læreplaner per klassetrinn for å sikre en gjennomtenkt progresjon
- Sørge for at læreplanene gir gode forutsetninger for at alle elever, uavhengig av bakgrunn, lykkes i skolen og dermed bidrar til et mer robust samfunn, robuste innbyggere og opprettholde velferden i landet