Kommunens økonomistyring

Mer for pengene – det viktigste først

Oslo Høyre mener at vi har et ansvar for å tenke langsiktig og sørge for at også neste generasjon opplever en god by med et godt tjenestetilbud. Kommunens økonomi må være bærekraftig, og ressursene må forvaltes langsiktig.

Oslo kommunes pengebruk har økt mye siden 2015 – uten at tjenestetilbudet til innbyggerne har bedret seg tilsvarende. Dagens byråd ser ut til å være mer opptatt av å bruke pengene som er tilgjengelig, enn å sikre at de brukes godt og gir best mulig tjenester til innbyggerne over tid.

Svak økonomistyring gjør byen sårbar for svikt i kommunens inntekter. Manglende styring og kontroll gjør viktige prosjekter dyrere.

Oslo Høyre lover at

• vi skal bruke det som er nødvendig for å levere gode tjenester til innbyggerne
  • vi skal ikke bruke mer penger – men disponere midlene bedre
  • vi skal styre bedre – det skal bli færre kostnadsoverskridelser i kommunale prosjekter, og ha en mer kritisk holdning til hva kommunen skal eie, og hvilke tjenester den selv skal utføre

Budsjettsprekker i Oslo kommune de siste årene:

Kilder:

Oslo Høyre vil at kommunen skal gjøre sine viktigste oppgaver godt fremfor å sette i gang tiltak som har liten verdi for innbyggerne. For å få mest mulig ut av fellesskapets midler må vi lete etter kostnadseffektive løsninger og være villige til å gjøre endringer for å oppnå høyest mulig servicegrad. Forutsigbar og trygg økonomisk styring er også viktig for næringsliv og jobbskaping i byen.

Oslo Høyre vil sikre en stabil økonomisk drift slik at kommunen kan opprettholde viktige tilbud til innbyggerne også dersom inntektene svinger i årene fremover. Et grep for å lykkes med dette er å innføre en «handlingsregel» som sikrer at pengebruken er økonomisk bærekraftig på sikt.

Oslo Høyre vil

• gjennomføre en lokal avbyråkratiserings- og effektiviseringsreform (ABE-reform)
  • innføre områdegjennomganger etter modell av Solberg-regjeringen for å identifisere større innsparingsmuligheter på kommunebudsjettet
  • selge eiendom kommunen ikke har bruk for
  • etablere en «handlingsregel» for bruk av kraftinntekter, som sikrer at inntekter over et visst nivå brukes til å finansiere investeringer eller nedbetale gjeld

Penger det offentlige henter inn fra innbyggerne, enten de kommer fra inntektsskatt, formuesskatt eller gjennom andre skatter og avgifter, må brukes med respekt for innbyggerne som har betalt dem. I tiden fremover er det varslet ytterligere renteøkninger som vil gjøre innbyggernes økonomi trangere. Samtidig vil lokale avgifter øke på grunn av nødvendige investeringer i vann og avløp, miljø, kollektiv og vei. Da er det helt vesentlig at kommunen ikke krever inn mer enn det som er nødvendig, og sikrer at disse pengene brukes på best mulig måte. Oslo Høyre har vist tidligere at det er mulig å drifte kommunen bærekraftig og sikre tjenester med god kvalitet uten eiendomsskatt, og vi vil jobbe for å avvikle den. I den grad det må gjøres prioriteringer, vil vi først avvikle den for privatboliger.

LES OGSÅ:

Sløsing: Se hva kommunen bruker penger på👇