Kommunal eiendomsforvaltning

Dag Ø Henriksen og Nils Helle skrev dette innlegget som stod i Ring Blad sist kommunal eiendomsforvaltning var på sakslisten i kommunestyret-Lite har endret seg og vi gjentar derfor innlegget fra november 2022.

Mange ristet vel på hodet da Ringerikes Blad serverte nyheten om at Rådmannen foreslår å rive 6 kommunale bygg som er i dårlig forfatning. Bakgrunnen er at kommunen ikke har tatt vare på byggene. De har stått ubrukte, med et minimum av oppvarming og tilsyn, og har forfalt etter som årene har gått.

Ringerike kommune eier ca 1.000 eiendommer av mange ulike typer. Noen er skoler, sykehjem, teknisk infrastruktur, men mye er også løse jordlapper og veistubber uten noen spesiell nytte for kommunen, og noen kan bli boligtomter. Noen eiendommer har vært i bruk tidligere, men er tatt ut av bruk. Men så skjer det intet mere. Kommunen har ingen profesjonell eiendomsforvaltning. Derfor er det ingen planmessighet over vedlikeholdet, ei heller gode oversikter over hva behovet for vedlikehold er, og tradisjonelt er de fleste tiltakene «løst» over driftsbudsjettet. Slik blir tjenester til innbyggerne direkte skadelidende hvis det skal settes av penger til vedlikehold av bygningsmassen-Og derfor blir det ikke gjort.

Situasjonen er egentlig mye verre enn de siste avisoppslagene har dekket. Der er det fokusert på kostnadene ved å rive. Når bygg som Ullerål gamle skole eller Hjertelia har stått tomme og uten vedlikehold i ca 30 år har byggene tapt sin verdi. De har likevel dratt energi- og forvaltningskostnader i 30 år, og kommunen har gått glipp av inntektene man kunne fått ved salg eller videreutvikling av eiendommene umiddelbart etter at de var tatt ut av bruk-før byggene råtnet på rot.

At dette kan gjøres mye bedre er Ringerike Boligstiftelse et godt eksempel på. De forvalter ca 650 boligenheter, og der er det et system med leieinntekter og planmessig, godt vedlikehold. Stiftelsens bygningsmasse blir rutinemessig tilpasset behovene, som fastsettes i dialog med og etter oppdrag fra kommunen.

I denne saken er det ikke riktig å skyte på Rådmannen og hans stab. De forvalter Ringerike kommunes verdier etter politiske føringer. Skal man få dette til på en bedre måte kreves det kompetanse, og eiendomsforvaltning må skilles fra driftsbudsjettet, helst som et eget selskap. F eks som et kommunalt foretak med eget budsjett og oppdrag/målbilde gitt av kommunestyret. Da kan man sikre at den mest nyttige bygningsmassen tas godt vare på, og at det øvrige avhendes, enten ved salg eller videreutvikling. I juni 2020 bestemte kommunestyrets flertall at man ikke ville profesjonalisere kommunens eiendomsforvaltning, mot bl a Høyres stemmer. Men uten å endre forvaltningsregimet vil dette ikke bli bedre, men fortsette i samme tralt.

Når man nå så tydelig ser konsekvensene av dagens forvaltningsregime er det på tide å tenke nytt.