Vi må snakke høyere om kvinnehelse og kvinners situasjon i dag

I Høyres nye program ønsker vi økt oppmerksomhet på kvinnehelse- det vil si blant annet; sikre fastlege ordningen, jordmortjenesten, helsestasjon, fysioterapi, ergoterapi og logopedtjeneste.
Innlegg i Ringerikes Blad 8. august 2023.

Unni Carlsen, Listekandidat for Ringerike Høyre

RHJ politiske kvinneforum:

Det er et område av kvinnehelsen hvor jordmødre og helsesykepleiere har særlige viktige roller og oppgaver i kommunene, noe som bekymrer blant annet Norsk Sykepleierforbund. Det er lovpålagte tjenester, funksjoner som ikke ivaretas godt nok, heller ikke i Ringerike kommune.

Ringerike Høyre etablerte i fjor sammen med Hole og Jevnaker høyre, RHJ Høyres politiske kvinneforum.

Det har vært en suksess. Mange spennende foredragsholdere har vært på besøk. Det ble lagt stor vekt på kvinners situasjon i alt fra, likelønn, pensjonspoeng, og dårlige pensjonsrettigheter nok kvinner i alle styrer, kvinner skal ikke ha lavere inntekt, lavere formue, mindre frihet i jobb og færre lederposisjoner enn menn, og frem til noe av det mest forsømte: kvinnehelse. Kvinnehelsen er tydelig den delen av kvinners liv som ikke blir ivaretatt godt i det hele tatt.

Hvorfor er det viktig å fremme kvinnehelse nå:

Ulike sykdommer fremstår forskjellig for kvinner og menn. Kvinner får dårligere behandling for viss sykdommer, hjertesykdom er et godt eksempel. Sykdommer slår annerledes ut på kvinner enn menn, symptomene er annerledes og medisinene virker annerledes.

Det forskes for lite på kvinners helse. Dette ble slått fast i 1999 i NOU, hvordan det står til med kvinners helse i Norge. Spesielt ble mer forskning på kvinnesykdommer i de yngre og de eldre aldersgruppene etterlyst. Mannen er malen for nesten all forskning.

Hva har skjedd frem til i dag:

I en oversikt fra 2023 fra Folkehelseinstituttet, en rapport om kvinners helse i et kjønnsperspektiv viste den at lite har skjedd siden 1999.

Det er en økning i psykosomatiske plager blant unge kvinner, det samme gjelder spiseforstyrrelser. Mange flere kvinner enn menn får muskel og skjellet sykdommer etter store belastninger etter barnefødsler og tungt arbeid fysisk og mentalt, i blant annet helse og omsorgs sektoren. Kvinner påtar seg også oftere enn menn et tungt pårørende ansvar.

Hvorfor må vi reagere nå:

Menn dør før, men kvinner er mer syke.

Det handler om helsen til rundt halve befolkningen. Det handler om at det vi gjør i dag, får store konsekvenser for neste generasjon. Det er ikke bærekraftig at kvinner faller tidligere ut av arbeidslivet på grunn av helseplager som langt på vei kunne vært unngått.

Hva bør vi gjøre:

Mange flere kvinner må og bør engasjere seg i lokalpolitikken. Mye som er lovpålagt blant annet innenfor kvinnehelse problemer fungerer ikke i kommunene, heller ikke i Ringerike kommune.

Kanskje vi bør kreve at kommunen ansetter flere demenskoordinatorer, det er flest eldre kvinner med en demens sykdom i Ringerike. Kanskje Ringerike kommune bør ha en eller flere fastansatte ernæringsfysiologer?, Det er flest enslige hjemmeboende kvinner, det samme på omsorgssentrene, ernæring er alfa omega for å kunne leve og bo godt hjemme lenger. Kanskje Ringerike kommune bør ha flere fysioterapeuter med kvinnehelse som spesiale, og er det nok med en ansatt jordmor i Ringerike kommune?

Jeg er kandidat til kommunevalget for høyre i september. Dersom jeg blir valgt, vil jeg jobbe hardt for disse og andre lovpålagte saker som ikke fungerer godt nok i vår kommune.