Flere må få tilbud om frivillig sommerskole

Foto: Bergensavisen

Som følge av koronasituasjonen har mange barn gått glipp av verdifull undervisning. Høyre har derfor tatt til orde for å utvide tilbudet med frivillig sommerskole.

Som en del av de lokale forhandlingene om krisemidler i forbindelse med koronasituasjonen i Bergen, foreslo Høyre at tilbudet med sommerskole skulle utvides.

Høyres forslag har blant annet gått ut på å utvide «Sommerviten», tilbudet som Bergen kommune har i samarbeid med VilVite, si ja til sommerskole-tilbudet som er foreslått av Akvariet, Fløyen, Høyt og Lavt, Dale Oen Experience, VilVite og AdO Arena, i tillegg til en mangedobling av kapasiteten på Forskerfabrikkens sommerskole.

Dette er alle aktører som har menneskene, kompetansen og kunnskapen til å gi barn og unge læring, lek og mestring gjennom det som blir en helt spesiell sommerferie for veldig mange.

Mange tusen barn og unge skal feriere i Bergen i sommer, og felles for dem er at de hadde trengt et tilbud i sommerferien, og at de har gått glipp av verdifull undervisning. Det har dessverre vært en ønsket misforståelse fra Arbeiderpartiet sin side at Høyre vil sende lærere og elever tilbake på skolebenken i sommerferien.

Sommerskole trenger ikke å foregå på skolen der elevene vanligvis går. Det er fullt mulig å tilby spennende og lærerike tilbud på sommerskole i Bergen, uten at lærerne skal jobbe i ferien eller elevene skal tilbake i klasserommet. Og i sommer hadde vi trengt det mer enn noen gang tidligere.

Du kan lese hele BA-saken om sommerskole her.