Anne Bjertnæs sitt innlegg i skolestrukturdebatten

Anne Bjertnæs holdt innlegg om hvordan kan vi bygge et bærekraftig utdanningstilbud for alle elevene i fylket vårt i fylkestinget i oktober

Fylkestingsrepresentant Anne Bjertnæs

Les Anne Bjertnæs sitt innlegg her:

Fylkesordfører.
Det er fristende å ta ordet i denne saken å gå til debatten om form og debattklimaet, for ordfører dette er det mest surrealistiske jeg har opplevd i et langt liv i politikken, aktivt deltakende i alt fra EU-debatt, kommunesammenslåing og utallige strukturdebatter – men dette er langt over og på siden av alt annet jeg har opplevd. Men samtalen om hvordan vi skal forvalte et inkluderende demokrati vil jeg ikke ta – ikke nå.

Kart - Innlandet

Nå handler det om innholdet i denne viktige saken, hvordan kan vi bygge et bærekraftig utdanningstilbud for alle elevene i fylket vårt i en situasjon hvor elevtallet har gått betydelig ned og kommer til å fortsette gå ned. Sikre at alle elever har mulighet til å velge utdanning i tråd med egne ønsker og talenter samtidig som vi skal levere kompetanse som arbeidslivet og samfunnet vårt trenger.

At dette er en vanskelig sak er det ingen tvil om. Som fylkestingspolitikere er vi alle innbyggere i våre lokalsamfunn, mange av oss er også folkevalgte og tillitsvalgte lokalt. Mange av oss kommer fra kommuner og regioner som er direkte berørt av endringene. Mange av oss har barn eller barnebarn som også blir berørt, vi deltar på foreldremøter, på dugnader har kollegaer og bruker lokalt næringsliv. Men vi er også fylkestingspolitikere som står i en situasjon hvor elevtallet over tid har falt og uavhengig av hvilke tall du tror på ellers har fødselsraten de siste femti årene halvert seg fra 2,3 til 1,4 – det sier noe om hva vi kan vente oss i fremtiden.

Jeg har alltid som utgangspunkt at alle folkevalgte har til formål å legge til rette for bedre tjenester og rammebetingelser rundt folk, næringsliv, frivillighet, natur og klima. Vegen til målene, hvordan vi skal klare levere på samfunnets utfordringer fremover er vi ikke enige om, men kjære kollegaer ikke trekk motivene til dine motstandere i tvil. Det kommer det ikke noe fruktbart ut av.

Flertallspartienes innstilling inneholder langt mer enn å peke på hvilken skoler, skolesteder og linjer som skal avvikles. Vedtakets mange punkter inneholder så mye, mye mer. Med dette vedtaket vil Innlandet gå i front på å organisere og utvikle god utdanning i den demografiske utviklingen hele den vestlige verden møter. Vi er først ute på å få utfordringene med stadig færre elever, færre innbygger i arbeidsfør alder og flere eldre. I stede for å la oss overmanne av utfordringene griper vi mulighetene vi på nåværende tidspunkt har til faktisk å bygge opp modeller og utdanningstilbud som kan bære seg inn i fremtiden. I tett samarbeid med næringsliv og lokalmiljøene skal vi fylle de alternative opplæringsmodellene med innhold, det arbeidet ser jeg frem til sammen med kollegiet i både utdanningskomiteen og fylkestinget.

Vi skal gjennom dette vedtaket bruke mer ressurser på gode botilbud og en elevtjeneste som skal se og møte alle elevene våre tettere enn vi vil ha mulighet til ved en videreføring av dagens struktur. Vi skal gi fremtidige generasjoner, næringsliv og lokalsamfunn mulighet til en utvikling som gir grunnlag for gode liv. Vårt svar på hvordan denne vegen skal bygges ligger i vedtaket her, jeg ser frem til å sikre denne vegen i det videre arbeidet vårt. Sammen er vi mer enn alene – sammen som kollegaer – sammen med næringsliv, elever, ansatte i skolene og fylkesadministrasjonen skal vi fortsette bygge verdens beste skole.