Endringer i skolestrukturen skaper nye trafikkmønstre for skoleskyssen
Under møte i Hovedutvalg for Utdanning snakket Vegard Riseng om hvordan skoleskyss kan planlegges når videregående skole forandrer struktur.
Vegard Riseng sitt innlegg til sak om skolestrukturdebatten :
Jeg skal snakke om skoleskyss.
På samme måte som at synkende elevtall skaper utfordringer for skolestrukturen, skaper endringer i skolestrukturen nye trafikkmønstre for skoleskyssen.
Den første prøvesteinen fikk vi i høst. Som hovedutvalget bør være kjent med, ble det ikke startet opp noe tilbud ved Nord-Gudbrandsdal videregående skole avdeling Dombås dette skoleåret
Da skolene startet opp etter sommerferien, var Innlandstrafikk usikre på trafikkgrunnlaget. Derfor ble det satt opp en såkalt dubblering, en ekstra buss mellom Otta og Dombås. Dette var for å sikre at ingen ble stående igjen når bussen gikk.
I regionråd i Nord-Gudbrandsdalen i høst ble jeg gjort oppmerksom på at de elevene som skulle videre til Lesja ikke kunne ta direkteruta til og fra Otta. De kom seg nemlig ikke videre.
I mitt hode var det merkelig. Hvorfor skulle de elevene som hadde lengst reisevei være nødt til å ta den bussen som kjørte hele «melkeruta» mellom Otta og Dombås?Derfor tok jeg kontakt med leder i hovedutvalg for samferdsel, Iselin Vistekleiven, som igjen fikk i stand et møte med Innlandstrafikk.
Nå skal jeg være ærlig på at jeg kan mer om dimensjonering av skoletilbud enn ruteplanlegging. Derfor var jeg langt fra sikker på hva det ville føre til da jeg la fram min idé:
Hva om vi kjører den bussen som skal lengst som ekspressbuss mellom Otta og Dombås, så kan den andre ta alle stoppene? I mitt excelark hadde jeg lekt meg litt, og kommet fram til at det var mulig å spare nesten ett kvarter på dette hver vei.
Innspillet ble tatt godt imot. Selv om formålet med dubbleringen var noe annet, lovde Innlandstrafikk å se på det. Vistekleiven har fulgt opp saken regelmessig. Og leder, på mandag får vi resultatet. Innlandstrafikk har gjort endringer på rute 144 for å imøtekomme ønsket om kortere reisetid. Nå kjører bussen mer direkte enn før. Og besparelsen i reisetid, den er på 13 minutter. Det fjerner ikke avstandsulempene, men det er en betydelig endring.
Det kunne ha stoppet her. Men det gjør det ikke. I tillegg er det gjort mindre tilpassinger på andre ruter. Det er også satt opp en ny rute fra Storsteigen fredag ettermiddag med retur søndag for elever fra Nord-Gudbrandsdalen, som forenkler hjemreisene for borteboende elever betraktelig.
Det som er nytt, og gjør dette mulig, er endringer i trafikkgrunnlaget. Det skaper noen nye muligheter. Disse mulighetene må vi finne og utnytte. Det er optimaliseringer som dette vi snakker om når vi peker på at det må utvikles bedre transportløsninger.