Høyre vil ikke svekke lærerutdanningens kvalitet – masteroppgaven må beholdes

Masteroppgaven i grunnskolelærerutdanningen må bestå. Den er ikke for akademisk – den er nødvendig. Innlandet Høyres Kari-Anne Jønnes har stilt kunnskapsministeren til veggs i en viktig debatt om kvaliteten i norsk skole. Læreryrket trenger høy faglig standard, ikke lavere krav.

Kari-Anne Jønnes. Foto: BT Stokke
Kari-Anne Jønnes. Foto: BT Stokke

Kvalitet må ikke ofres på endringens alter

Masteroppgaven på 30 studiepoeng representerer et halvt års fordypning i et spesifikt fagområde. Dette er ikke «for akademisk» – det er nødvendig for å sikre at lærere har den faglige dybden som trengs for å drive god undervisning. Læreren er den viktigste enkeltfaktoren for elevenes læring, og da må vi stille høye krav til utdanningen.

Vi ser allerede konsekvensene av Støre-regjeringens svekkelse av lærerutdanningen: Andelen ukvalifiserte lærertimer har økt med 14 prosent under deres ledelse, og antallet som søker seg til lærerutdanning er rekordlavt.

Innlandet Høyres Kari-Anne Jønnes har stilt et viktig spørsmål til kunnskapsministeren som treffer kjernen i debatten om lærerutdanningens framtid:

«Masteroppgaven gir, ifølge dagens rammeplan, kandidatene spesialisert innsikt i et avgrenset fagområde, og er på minimum 30 STP. 30 studiepoeng utgjør kun et halvt års arbeid. Er dette for kunnskapsministeren «for akademisk» for læreryrket?»

Spørsmålet kommer som følge av at regjeringen har signalisert at masteroppgaven kan bli fjernet i grunnskolelærerutdanningene, og at dagens utdanninger er for akademiske. Dette reiser grunnleggende spørsmål om hva slags kvalitet vi ønsker i norsk skole.

Våre løsninger for bedre lærerutdanning

I vårt stortingsvalgprogram har vi klare mål for å styrke lærerutdanningen og læreryrket:

Høyre vil:

  • «innføre en rekrutteringsgaranti for lærerutdanningen som sikrer finansiering av studiet for dem som fullfører og jobber i skolen i minimum fem år etterpå»
  • «styrke ordningen med desentraliserte lærerutdanninger og øke antall studieplasser»
  • «gjøre det mulig for skoleledere å tilby økt lønn for å rekruttere og beholde lærere»
  • Gi flere karriæreveier i klasserommet, for eksempel gjennom lærerspesialistordningen

Høyres satsing på læreren

Vårt program viser tydelig at vi vil satse på lærerens læring og profesjonalisering. Vi vil ikke senke kravene, men heller gjøre yrket mer attraktivt gjennom:

  • Bedre rekrutteringsordninger
  • Mer fleksible løsninger for skoleledere
  • Styrket desentralisert utdanning
  • Fortsatt satsing på kvalitet

Når vi vet at Norge kan mangle 4 000 lærere innen 2030, er ikke løsningen å gjøre utdanningen dårligere. Løsningen er å gjøre læreryrket mer attraktivt samtidig som vi opprettholder høy kvalitet.

Konklusjon

Vi vil ikke være med på å svekke lærerutdanningen. Masteroppgaven på 30 studiepoeng er et minimum for å sikre at lærere har den faglige dybden elevene fortjener. Hvis regjeringen mener dette er for akademisk, må de forklare hvorfor norske elever skal nøye seg med mindre kvalifiserte lærere enn det som kreves i andre land