«Jeg haater politikere»

I Høyre har alltid kvalitet i skolen vært viktigst. Vi vil gi ungdommen i Innlandet det beste utdanningstilbudet som er mulig, også i en framtid med færre elever. Vi vil at flest mulig skal få en utdanning de er motivert for, og en utdanning som arbeidslivet har behov for.

Det sa en kollega av meg her om dagen. Ikke fordi hun hater meg spesielt – det ligger bare i jobbeskrivelsen. Politikeryrket er ingen popularitetskonkurranse og politikeryrket er «kjedelig» sett utenfra.

Likevel må vi ha politikere for å opprettholde det norske demokratiet – folkestyret – som per definisjon er valgte representanter av folket som utformer lover og tar viktig politiske beslutninger.

Du kan ikke stole på politikere, skal vi tro Øyvind Rust i innlegget «Ikke tro på størrelsen» i Avisa Valdres. Der skriver han at hele saken bunner i økonomi, ikke kvalitet.

«Bakgrunn for ny skole- og tilbudsstruktur i Innlandet handler om at det er færre elever i den videregående opplæringen. Vi ser en demografiutvikling med en sterk reduksjon av elevkull – en reduksjon på over 3000 elever i alderen 16 til 18 år fram mot 2038 i Innlandet fylke.»

De siste fire årene har det vært en nedgang i elevtallet i innlandet på ca. 850 elever, og elevnedgangen har pågått i 16 år uten at vi har rørt skolestrukturen i noen grad. Til gjengjeld har vi fått en større tilbudsstruktur å forholde oss til, og skoleresultatene har hatt en fantastisk utvikling fordi vi ikke har saldert på kvalitet.

De siste fire årene har inntekten fra staten gått ned med om lag 128 millioner, og vi har kommet til et punkt der det blir vanskelig å opprettholde kvaliteten framover. Derfor skal jeg gi Øyvind Rust rett i at økonomi er en viktig faktor.

Færre elever betyr mindre penger, og dermed blir det en strammere økonomi.

Til tross for at Norge er et av verdens rikeste land, the Economist rangerer Norge på topp i verdiskapning per innbygger i verden (DN, 4. januar 2024) og markedsverdien av oljefondet er over 18 billiarder. Hvis vi deler oljefondet ut på befolkningen, utgjør fondet i underkant av 3,4 millioner per innbygger. Til sammenligning koster en gjennomsnittlig mann 3,1 millioner kroner i løpet av livet, og en kvinne 15,6 millioner (SSB) for å sette oljefondet i perspektiv. Pengesekken er ikke utømmelig.

I Høyre har alltid kvalitet i skolen vært viktigst. Vi vil gi ungdommen i Innlandet det beste utdanningstilbudet som er mulig, også i en framtid med færre elever. Vi vil at flest mulig skal få en utdanning de er motivert for, og en utdanning som arbeidslivet har behov for.

Ved å redusere antall skolesteder øker valgmuligheten på de skolene som blir igjen. For Høyre er det viktig å ha en skole som møter arbeids- og næringslivets behov for kompetanse. Det er det aller viktigste. Ja, det vil generere lengre reisevei for noen, og hybelboing for andre.

Hvis du leter i forskningen, er hybelboing helt klart tosidig. I studien «Helsesøsteren, en nøkkelperson for hybelboere» (2017), er det individuelle forskjeller blant ungdom på hvordan de takler hybeltilværelsen. Mange opplever økt grad av mestring og dermed bedre selvtillit. Andre opplever at fravær av voksenpersoner kan gi en tøff start på hybellivet. Løsningen ifølge studien er å bo sosialt

Jeg har rett og slett spurt en ung voksen som har bodd på internat ved en naturbrukskole nær deg i Innlandet.

«Savnet du foreldrene dine når du flyttet på internat?» NEI var svaret.

Kanskje er ikke én respondent representativt for alle elever i videregående sektor. Men det som var interessant, er at respondenten svarte at det var sosialt, gjorde «meg» selvstendig og det gav et varig samhold. Det var en trygg overgang fra ungdomsskolen og over i høyere studier og yrkesliv.

Vi kan lese i Utdanningsnytt (2024) at Tomb videregående i Østfold mener at internatlivet, samt mye jobbing med landbruk og naturbruk, er blant suksessfaktorene. Der har de et stort fokus på internatelevene, og på å trygge dem med kompetente voksne.

Det vil alltid være flere sider i en skolestrukturdebatt – både positive og negative sider ved å legge ned en skole i distriktet. Det skjønner også vi som har tatt på oss politikerhatten. Samtidig kan vi ikke påvirke befolkningsframskriving for framtida. Det vi derimot kan påvirke, er at vi kan gi den beste utdanninga for framtidas arbeidsliv.