Kjære fylkesting…

I årsberetningen til Innlandet fylkeskommune er pandemi nevnt 73 ganger, og corona nevnt 64 ganger. Våre mange tusen elevers psykisk helse er ikke nevnt i det hele tatt.

Fylkestingsrepresentant Gjertrud Nordal (Innlandet Høyre) holdt innlegg om elevers psykiske helse under beretningsdebatten i fylkestinget 21.04.2021.

Kjære fylkesting, jeg tror vi alle er lei av å sitte på hjemmekontor. Men det går fint, for jeg trøster meg med at jeg tross alt har en jobb å gå til, et teamsmøte og en forelesning å logge meg på hver dag. Det er ikke realiteten for alle, og særlig ikke for alle ungdommene våre.

For mange av ungdommene og studentene våre så skjer det ikke en dritt, for å si det rett ut. I går ble jeg advart mot at «ja, det er slik livet blir når du blir ordentlig voksen». Men tiden man er ung, hvor livet består av å glede seg til man er ferdig med eksamen, friheten til å ta seg en pils på en tirsdag og til å henge med venner når du vil, den kommer ikke tilbake.

I tillegg til at kanskje den viktigste perioden vi har i livet, er blitt kjip, så er ungdommer de som i størst grad har blitt permittert og mistet deltidsjobbene sine. Mange står fremdeles uten den lille ekstra inntekten man hadde ved siden av skolen, som gjorde at man hadde råd til å kjøpe seg det man ønsker seg. Den lille ekstra gleden som tross alt betyr litt ekstra nå som det ikke skjer så mye spennende.

Kjære fylkesting, våre elevers psykiske helse er vårt ansvar, også når elevene ikke er fysisk til stede på skolen. Satsing på psykisk helse er en av de aller viktigste og beste investeringene vi kan gjøre. Elevene våre er vårt aller viktigste ansvar, og vi har alt å tjene på å ta det ansvaret.

Av Gjertrud Nordal, fylkestingsrepresentant for Innlandet Høyre