Morgendagens mobilitetstilbud i Innlandet

«I et område med spredt bosetting, lav etterspørsel og høye forventninger til mobilitet, må vi tenke nytt,» skriver Høyres medlemmer av hovedutvalg for samferdsel sammen med AP og MDG.

Kai Adsen (Ap), Suhur Lorch-Falch (MDG), Iselin Vistekleiven (Ap), Mats Ellingsen (H), Arne Enger (H) Foto: Tuva Rognås Strømmen
Kai Adsen (Ap), Mats Ellingsen (H), Suhur Lorch-Falch (MDG), Arne Enger (H) og Iselin Vistekleiven (Ap), Foto: Tuva Rognås Strømmen

Av: Mats Ellingsen (H), Arne Enger (H), Kai Adsen (Ap), Iselin Vistekleiven (Ap), Suhur Lorch-Falch (MDG) og Anders Brabrabd (Ap):

Kollektivtrafikken er under press over hele landet, men konsekvensene merkes sterkest der tilbudet allerede er tynt. I Innlandet er mange helt avhengige av bil for å komme seg til jobb, fritidsaktiviteter eller lege – rett og slett fordi det mangler alternativer.

I et område med spredt bosetting, lav etterspørsel og høye forventninger til mobilitet, må vi tenke nytt. Det handler ikke om å få folk til å slutte å kjøre bil, det handler om å gi folk reelle alternativer.

Innlandet Høyres medlemmer av hovedutvalg for samferdsel, Mats Ellingsen og Arne Enger. Foto: Jan Tore Øverstad / Locomotiv AS

Samkjøring, minibusser og delingstjenester kan gjøre reisehverdagen mer fleksibel og tilgjengelig for flere.

Innlandet har allerede prøvd ut samkjøring gjennom appen Nabogo i Trysil og Engerdal. Erfaringene viser at samkjøring fungerer, særlig blant arbeidsreisende og unge voksne.

Nå ligger det an til en gradvis utrulling i hele fylket – et tiltak som kan gjøre det enklere å reise grønt, også utenom bybussens ruteplan.

Bestillingstransporten er et annet viktig tilbud, særlig for eldre og de uten bil. Samtidig er dagens løsning lite fleksibel, og mange opplever at den er vanskelig å bruke. Det er derfor helt riktig å gjøre den mer målrettet og brukervennlig – med klare prinsipper for hvem som skal få tilbud og hvor.

Disse løsningene må sees i sammenheng med kollektivknutepunkter, og det må legges til rette for sømløse reiser mellom buss, tog og samkjøring. Dette er nødvendig for å redusere utslipp, men også for å gi flere mulighet til å ta grønne valg.

Det mest lovende er at Innlandet ikke venter på statlige mirakler. Flertallspartiene i samferdselsutvalget – Høyre, Arbeiderpartiet og MDG – har fremmet en sak der vi ser spesifikt på hvordan morgendagens mobilitetsløsninger kan bygges nedenfra. 

Vi trenger løsninger som tar hensyn til at vi har en spredt bosetting og store avstander, lav etterspørsel, men samtidig høye forventninger til frihet og mobilitet.

Lykkes vi her, viser vi vei for hele Norge.

Ingen slagord