Ny tilbudsstruktur i Innlandet
Nå er ny tilbudsstruktur for videregående skole vedtatt. Joakim Ekseth, hovedutvalgsleder for utdanning la frem flertallspartienes forslag til struktur.
Les Joakim Ekseth sitt innlegg her:
Tilbudsstrukturen i den videregående skolen er helt sentral. Det er dette som gir ungdommen reelle valgmuligheter til å få en utdanning som de liker, ønsker og mestrer. Tilbudsvifta ved skolene våre er det som skal bidra til at ungdommen kan gå fra det generelle til det spesielle – starte spesialiseringen enten til det yrket hun eller han ser for seg eller for å kvalifisere seg til videre studier på universitet eller høgskole.
Det går en rød tråd gjennom hele skolesaken. Allerede i vedtaket i oktober 2022 bestilte vi en sak som skulle «sikre bærekraftig dimensjonering, lokalisering og finansiering basert på nåværende og framskrevne elevtall».
Videre ba vi om at dette skulle legge til rette for «forutsigbarhet, kvalitet og bredde i utdanningstilbudet, alternative opplæringsmodeller i samarbeid med arbeidslivet …» og at «med alternative opplæringsmodeller ønsker vi å etablere piloter og forsøksordninger som utfordrer dagens rammer for videregående opplæring (… som) åpne(r) for nye løsninger på utfordringer vi har i et spredtbygd fylke som Innlandet.»
I oktobertinget ble alt overskygget av hvilke skolesteder som skulle videreføres eller legges ned. Imidlertid handlet denne saken om mye, mye mer enn hva som skal legges ned. Det handler om endring og omstilling av det eksisterende tilbudet, for å ruste oss for å møte fremtidens kompetansebehov.
I det forslaget til vedtak som vi nå legger frem klargjør vi og fremhever de alternative modellene da det er disse som gjør det mulig å tilby opplæring som leder til flere sluttkompetanser i områder det det ikke er grunnlag for ordinære utdanningsløp. De alternative løpene krever imidlertid at to vilkår er oppfylt i tillegg til at vi lyser de ut. Ungdommen må søke og arbeidslivet må tilby læreplass. Hvis ikke disse vilkårene er oppfylt blir det tilbudet ikke noe av.
Nettskole har vi i flere år hatt ved Trysil VGS, men dette tilbudet har ikke vært søkbart og har også vært av et begrenset omfang. I forslaget til vedtak som vi nå legger frem viser vi en tydelig ambisjon for hvilket omfang nettskolen skal få etter hvert.
Nettskolen skal ikke bli et hovedelement i opplæringen, men den er en viktig bidragsyter for å kunne tilby flere programfag ved de forskjellige skolestedene våre. Det er her viktig å peke på at selv ved våre aller største skoler er det flere fag som ikke tilbys i dag. Et viktig premiss for å kunne utnytte mulighetene i nettskolen er at timeplanene legger til rette for dette.
Vi lyser ut fire ekstra VG2 linjer fra høsten 2025 enn forslaget fra FKD. Vi bredder ut flere av de alternative opplæringsmodellene med tilbud om flere sluttkompetanser, og vi peker også på flere tilbud som enten skal lyses ut i 2026 eller tilbud som må utredes videre før vi på et sener tidspunkt får egne saker på dette. Selv om dimensjonering ikke er en del av saken i dag viser vi også til at vi ønsker å legge til rette for en relativ økning av enkelte fagområder for å møte forventede kommende kompetansebehov.
Det er også verdt å merke seg at vi i denne saken oppretter et nytt tilbud i Innlandet med VG2 Dronefag ifra 2026, der 2025 brukes til nødvendige investeringer, kompetansebygging og forberedelser
Dette er et eksempel på at vi møter nye kompetansebehov. Med stadig økende omstillingshastighet, samt det faktum at mye av det vi skal leve av om noen år, ikke er funnet opp enda, er det grunn til å forvente at vi også fremover må ha kapasitet til å opprette helt nye opplæringstilbud.
Alt i alt legger vi frem et gjennomarbeidet forslag til tilbudsstruktur og jeg vil takke flertallspartiene for krevende og konstruktive drøftinger som i sum har ført frem til et meget godt og fremtidsrettet forslag.