Sommer i Innlandet

Det er til stor inspirasjon når sentrale reiselivsaktører er optimister foran den «annerledessommeren» som snart er her. Det er like forståelig at mange går med klump i magen.

Innlandet har mange av Norges mest populære reisemål, både for langtidsopphold og kortere turer. Antall gjestedøgn har økt jevnt og trutt de siste årene og mange har investert mye i egen og andres arbeidsplass.

Det står stor respekt av den innsatsen reiselivet har gjort for å bygge opp destinasjoner, unike opplevelsestilbud, overnattingssteder og spisesteder som får besøkende til å drømme seg tilbake og matopplevelser i verdensklasse. Nå vet vi at smitteverntiltakene begrenser sterkt hvem som kommer på besøk i sommer, det er utfordrende, men det er også en mulighet. Vi er mange nordmenn som med fordel kan bli bedre kjent i eget land.

Ikke minst er det en mulighet vi som vi i Innlandet må benytte oss av. I eget fylke kan vi vandre Pilegrimsleden, svømme i den største innsjøen, klatre det høyeste fjellet, fiske i den lengste elva og spise trygg mat fra Norges spiskammers. Vi har middelalderkirker, stavkirker og ruiner. Vi har klatreparker, sykkelløyper, via-ferrata, kokkekurs, bob- og akebane, ost, øl og pølser. Villmark, urbane bymiljøer, godt merkede turløyper og sjarmerende landsbyliv. Vi har museer, kunst, sang og musikk.
Vi som har valgt å bo i Innlandet kan nyte dette til hverdags, heldige som vi er. Nå kan vi vi også bli kjent med eget fylke som turistdestinasjon. Det kan være en styrke for oss etter krisen. I mange år har vi slitt med rekruttering til viktige utdanninger som restaurant- og matfag. Vi sliter med å finne læreplasser innen service- og samferdsel. Dette er flotte fagutdanninger og viktige næringer for oss.
Reiselivet fortjener vår oppmerksomhet og de fortjener at vi kommer som gjest, gjerne med hele familien.
Kari-Anne Jønnes, gruppeleder Høyre, Innlandet fylkesting