Bred politisk enighet om strukturen i Lillehammer.

Torsdag 23. mai behandlet kommunestyret i Lillehammer saken om dimensjonering av den kommunale barnehagesektoren,
grunnskolesektoren og omsorgstjenestene for perioden 2024-2040.

Koalisjonen i Lillehammer kommune
Gruppemøte i koalisjonen. Siste hånd på verket for å oppnå en bred politisk enighet i dimensjoneringssaken.

Det har i lengre tid vært knyttet stor spenning til utfallet av «dimensjoneringssaken». Vingar skole, Saksheim barnehage og Buvollen barnehage har i saksfremstillingen blitt pekt på som nedleggingstruede. I dag var et samlet kommunestyre tydelige på at barneskolestrukturen skal videreføres og at det skal utredes å legge ned barnehager i sentrum. Dermed kan Vingar puste lettet ut, og grendebarnehagene ble pekt på som svært viktige å bevare..

Bakgrunnen for dimensjoneringssaken er at Lillehammer-samfunnet endrer seg. Skal kommunen kunne dekke innbyggernes behov for fundamentale velferdstjenester i årene som kommer, kan dette vanskelig oppnås uten omstillinger innen de lovpålagte tjenestene slik at ressurser frigjøres i tjenester med overkapasitet. Det er behov for større ressurser til tjenester med forventet underkapasitet. Konseptutredningen dreier seg om valg av styrende prinsipper for oppfølgingssakene som med nødvendighet må komme for å kunne operasjonelt foreta omstillingen i den samlede tjenesteporteføljen. Det er dette som ligger i prinsippet om demografidrevet tjenesteutvikling.

Koalisjonen, bestående av Høyre, KrF, V, FrP, PP, SP, og INP utarbeidet forslag til vedtak til i formannskapet 21. mai som fikk flertall. Sammen med resten av partiene i kommunestyret (AP, SV, Rødt og MDG) forhandlet vi oss fram til et omforent forslag som ble enstemmig vedtatt i kommunestyret.

Lillehammer Høyre vil takke alle partiene for et godt samarbeid, som gjorde at vi fikk til et enstemmig vedtak som lyder:

Lillehammer kommunestyre sak 40/2024:
Valg av konsept for dimensjonering av tjenestene i Lillehammer kommune:

1. Lillehammer kommunes tjenesteportefølje skal være demografidrevet og fortløpende dimensjoneres i tråd med behovet. Prognosene for demografiutvikling i Lillehammer og landet for øvrig frem mot 2034 og videre frem mot 2040 tilsier at det må gjennomføres betydelige endringer i produksjonsstruktur og driftsløsninger over de neste ti årene. Også etter dette kan endringene bli annerledes eller gå raskere enn vi forutser i dag.

Produksjonsstrukturen og utviklingen av den skal følge prinsippene for en tilpasningsdyktig struktur. Strukturen skal til enhver tid gi handlefrihet for fremtidige endringer, og den skal gjennomgås regelmessig for å sikre at nødvendige strukturendringer blir iverksatt.

Den løpende omstillingen skal i minst mulig grad gå på bekostning av kontinuerlig tjenesteproduksjon. Endringsstegene må derfor gjennomføres tilstrekkelig ofte til at endringene i hvert endringssteg blir moderate.

Planarbeidet i kommunen skal gjennomføres slik at kommuneplanens samfunns- og arealdel, langsiktig drifts- og investeringsplan og langsiktig plan for tjenesteproduksjon er harmonisert.

De løsninger som velges for fremtidig tjenestestruktur må sikre en forsvarlig kommuneøkonomi. Kommunen skal være en god arbeidsgiver, sikre nødvendig kompetanse og jobbe for lavt sykefravær, høyt nærvær og hele faste stillinger.

a) Kommunedirektøren bes innarbeide forslag til konkrete tiltak i tråd med prinsippene for en tilpasningsdyktig struktur i sitt årlige forslag til revidering av handlings- og økonomiplanen.

b) De langsiktige konsekvensene av de foreslåtte tiltakene skal belyses gjennom årlig revidering av den langsiktige drifts- og investeringsplanen. Tiltak som foreslås skal være avveid og samordnet med kommuneplanens samfunns- og arealdel.
  2. Til behandling av handlings- og økonomiplanen 2025 – 2028 bes kommunedirektøren detaljere følgende tiltak eller alternative tiltak mht. bemanning, økonomi og kapasitet samt utrede samfunnsmessige konsekvenser av tiltak:

a) For tjenesteområde barnehage skal følgende tiltak utredes:
    • Utfasing av to sentrumsbarnehager
    • Øvrige tiltak innen sektoren som KD mener bør utredes
    • Tiltak utredes for å kunne iverksettes med virkning fra 1.8.2025

b) For tjenesteområde grunnskole skal følgende tiltak utredes:
    • Barneskolestrukturen opprettholdes, dette gjelder også Vingar. Nødvendige tiltak for å gi en «godt nok» egnethet og vedlikeholdsstatus detaljeres og legges fram som saker for beslutning. KD bes anbefale en prioritert liste over tiltak.
    • Kommunedirektøren bes om å legge frem en sak innen utgangen av 2024 om behov for vedlikehold, rehabilitering, videre fremdrift og anslått finansiering. Finansiering skal fremgå av Styringsdokument 2025-2028.
    • Forbered overgang fra tre til to ungdomsskoler. Det utredes alternativer for lokalisering av elevene ved Smestad og Åretta.
    • Utarbeid en detaljert plan for Hammartun som omfatter videreføring av barnetrinnet, avvikling av ungdomstrinnet og framtidig bruk.
    • Arealer som fristilles ved Hammartun skole, ved at ungdomstrinnet flyttes, må vurderes for en framtidig løsning for Bankenkrysset. Det betyr at frigjorte arealer ikke bør bebygges med andre kommunale formålsbygg eller utnyttes til andre formål før en slik vurdering er gjennomført.
    • Gjennomgang av skolekretsgrensene på bakgrunn av framtidig skolestruktur.
    • Løsninger for fleksible skolekretsgrenser.

c) For sektor Helse og velferd skal tiltak som bidrar til endring av tjenesteprofilen og forebyggende arbeid prioriteres slik det fremgår av tabell «Tiltak tjenesteprofil» i vedlegg 3. Tiltakene innarbeides fra budsjett 2025.
    • Kommunedirektøren bes legge fram en konkret plan for hvordan «innsatspunktene/de forebyggende tiltakene» i Innsatstrappa skal gjennomføres. Det bør synliggjøres hvordan tidlig innsats og forebygging kan bidra til en utsettelse av behovet for tyngre og mer kostbar innsats.
    • Planen skal foreligge til behandling i kommunestyret innen 31.09.2024, slik at tiltak kan innarbeides i budsjettet for 2025 og økonomiplanen for 2025 – 2028.
    • Husbankens ulike tiltak og tilskudd skal utnyttes for at flere kan bo hjemme lengre.
    • Det skal utarbeides en konkretisert handlingsplan for aldersvennlig boligutvikling. Tidsplan for arbeidet skal leveres innen 01.11.2024.
    • I løpet av høsten 2024 skal det være utarbeidet en fremdriftsplan med sikte på å etablere nye helsehus (institusjonsplasser, HDO, demensomsorg).
    • Tiltak som allerede er vedtatt i budsjettarbeidet gjennomføres så raskt som mulig.
  3. Kommunestyre vedtok i møte den 12.12.2019, sak 125/19, «Vedlikeholdsstrategi 2020-2024 for bygningsmassen». Denne viser et behov for økte avsetninger til årlig vedlikehold. Kommunaldirektøren bes i handlings- og økonomiplan 2025-2028 synliggjøre dette økte behovet som del av kommunens normale drift, og legge frem en sak om rullering av vedlikeholdsstrategien til kommunestyremøte i desember 2024.

Les hele saken på kommunens nettside.