Høyres budsjettforslag er klart

Høyre prioriterer ansvarlig økonomisk styring og mer penger til fylkesvei og videregående opplæring. Høyres gruppeleder sier budsjettet er et steg i rett retning.

Høyres gruppeleder, Silja Ekeland Bjørkly

Høyre sitt budsjettforslag og økonomiplan for henholdsvis 2023 og 2023-2026 er klart. Sentralt står prioriteringer innen samferdsel og skole, samtidig som partiet bruker mindre offentlige midler enn posisjonen.

«For oss har det vært viktig å sikre ansvarlig økonomisk styring i en svært krevende tid. Vi har alle et ansvar for å holde tilbake på pengebruken, og da blir prioriteringene viktigere enn noen gang. For Høyre er det åpenbart at vi må prioritere fylkesveier og videregående skole.» forteller gruppeleder, Silja Ekeland Bjørkly.

Høyre har blant annet prioritert skole tungt i sitt budsjett med ekstra midler til blant annet skolene, miljøkoordinatorer, sommerskole, Fagbrev på jobb og utstyr til skolene. Bjørkly mener det er særlig viktig å prioritere skole i tiden vi står i nå.

«Vi har nettopp lagt bak oss en lang periode med streik i skolene som rammet våre elever i Vestland særlig hardt. Det har derfor vært viktig for Høyre å gi mer penger til skolene for å øke muligheten til å ta igjen tapt læring, og øke tilstedeværelsen av miljøkoordinatorer på skolene.» sier gruppelederen.

Bjørkly legger heller ikke skjul på at samferdsel også står høyt på prioriteringslisten i år, slik som tidligere år.

«I hele denne perioden har vi prioritert mer penger til fylkesvei enn posisjonen. Det gjør vi også denne gangen. Vi velger å bruke 400 millioner fra fond til investeringer i økonomiplanperioden, i tillegg til at vi legger inn varige midler i driftsbudsjettet for å opprettholde investeringene over tid.» forklarer hun.

Budsjettet 2023 og økonomiplanen for 2023-2026 skal endelig vedtas på fylkestinget 14.-15.desember på Flesland.