Næringslivet må trå til for å sikre flere fagarbeidere

Politikerne på fylkestinget må tørre å be næringslivet om å ta i et tak for å sikre seg kompetansen de trenger.

Norsk næringsliv skriker etter fagarbeidere. I fremtiden vil det være et stort behov for høyt kompetente fagarbeidere med bakgrunn fra elektro, tekniske og mekaniske fag. I både nåværende Hordaland og Sogn og Fjordane har vi studieprogram som kombinerer yrkesfaglig utdannelse med generell studiekompetanse. Det trenger vi mer av, men det koster. Næringslivet må være med å ta regningen for å sørge for flere slike programmer.

TAF-linjene (teknisk allmennfag) som eksisterer noen steder i landet, blant annet på Knarvik videregående skole, er et fireårig studieløp som gir elevene både fagbrev og studiekompetanse. Elevene på utdanningsløpet har en modell der de i løpet av de fire årene veksler mellom teoretisk undervisning på skolen og praksis/lære i en tilknyttet bedrift. Etter endt utdanningsløp går mange videre på høyere utdanning gjennom høyskole eller universitet for å fordype seg ytterligere i sitt fag.

Vanligvis overlates opplæring på dette nivået til universitet, fag- eller høyskoler. Når vi likevel ser at utdanningsmodellen er en gedigen suksess som gir næringslivet dyktige ansatte og elevene en utdanning som er ettertraktet på arbeidsmarkedet, er dette noe vi må støtte opp om. Det betyr ikke at fylkeskommunen kan dra lasset alene. Studieretningen er i utgangspunktet et samarbeid mellom det offentlige og næringslivet for å sørge for at det utdannes enda flere høyt kvalifiserte fagarbeidere som møter behovet som finnes i regionen vår. Dette samarbeidet vil Høyre videreutvikle.

Høyre er opptatt av å finne nye løsninger på den stadig økende mangelen på fagarbeidere. Da trenger vi en skole som legger til rette for samarbeid med næringslivet og som gir elevene den kompetansen de behøver for å lykkes i arbeidslivet. Det får du hvis du stemmer Høyre.

Silja Ekeland Bjørkly,

Fylkesordførerkandidat for VestlandHøgre.