Fylkestingslisten
topp 20

1. Silja Ekeland Bjørkly

Silja er 46 år gammel og kommer fra Bergen. Hun har bred politisk erfaring både som stortingsrepresentant for Hordaland, fra bystyret i Bergen og som fylkestingsrepresentant og gruppeleder på fylkestinget. Silja har et brennende engasjement for Vestland. Hun fremhever opplæring og samferdsel som saksfeltene som ligger hennes hjerte nærmest. Samtidig er hun opptatt av å tilrettelegge for næringslivet, slik at det utvikles ny grønn teknologi og skapes arbeidsplasser i fylket.

2. Noralv Distad

Noralv er 65 år og kommer fra Aurland. Han ønsker å jobbe videre med utviklingen av Vestland, med gode tjenester til innbyggerne og vekstkraft i næringsliv og lokalsamfunn. Noralv har lang politisk erfaring som fylkestingsrepresentant i Sogn og Fjordane, og som ordfører i Aurland. Han har et brennende engasjement for reiselivet i Vestland, etter mange år i bransjen. Han er svært kunnskapsrik, og er en stor ressurs for både partiet og den sittende fylkestingsgruppen.

3. Kåre Martin Kleppe

Kåre Martin er 29 år og avtroppende ordfører i Tysnes kommune. Han er utdannet fagoperatør ved Fusa vgs, og har jobbet som fiskeoppdretter hos Lerøy. Som fylkespolitiker ønsker han å bidra til storsatsning på fylkeskommunens kjerneoppgaver, skole, vei og kollektivtransport. Han fremhever også at han ønsker at fylkeskommunen skal være en utviklingsaktør i hele fylket, og en samarbeidspartner for kommuner og lokalpolitikere.

4. Tora Hodneland Kildehaug

Tora er 22 år gammel og kommer fra Bergen. Hun studerer for tiden arbeids- og organisasjonspsykologi. Tora har vært politisk engasjert i flere år, blant annet som leder av Bergens Unge Høyre, og som ordfører i Ungdommens bystyre i Bergen. Hun har også vært medlem av Olje- og energidepartementets ungdomspanel. Som ungdomskandidat, vil hun jobbe for at skolene i Vestland er de beste i Norge, med dyktige lærere og elever som fullfører. Hun ønsker også at fylket skal jobbe for moderne, effektive og klimavennlige transportløsninger.

5. Dan Femoen

Dan er 45 år og bor i Bergen. Han har sittet på fylkestinget i snart fire perioder, hvor han i inneværende periode sitter som leder av kontrollutvalget. Han er opptatt av å legge til rette for aktivitet og utvikling, og ønsker å bidra til å utvikle Vestland i en mer næringsrettet og positiv retning. I tillegg fremhever han viktigheten av en god videregående opplæring for alle. Ved siden av politikken jobber han som advokat i Bergen.

6. Hanne Eva Husebø Kristensen

Hanne er 50 år og kommer fra Florø i Kinn kommune. Hun er fylkestingsrepresentant i inneværende periode, og har vært folkevalgt i kommunen sin i flere perioder. Hanne er veterinær og eier sin egen dyreklinikk. Dyrevelferd en av hennes hjertesaker, men hun fremhever også samferdsel og næringsliv som viktige saksfelt for henne.

7. Gunnar Moland

Gunnar er 69 år gammel og fra Ullensvang. Han er opptatt av utvikling i både by og land, og det er viktig for ham at kreativiteten og produktiviteten i distriktene blir videreutviklet. Videre fremhever han at gode og trygge veier er en forutsetning for utvikling i fylket. Gunnar er pensjonist, med bakgrunn fra forsvaret og det private næringsliv. Han har også lang politisk erfaring, blant annet fra kommunestyret i Odda og fra inneværende periode i fylkestinget.

8. Silvia Haugland

Silvia er 41 år og kommer fra Øygarden. Hun stiller til valg til fylkestinget fordi hun vil at det skal bli enklere for ny næring og industri å etablere seg i Vestland. Hun trekker frem samferdsel og veiutbygging som en nøkkel for å få til dette. I tillegg brenner hun for viktigheten av valgfrihet i skolen, for å øke elevenes motivasjon for utdanning. Silvia har sittet 15 år i kommunestyret i Øygarden.

9. Stig Stellberg

Stig er 69 år og kommer fra Bergen. Han er Vestland Høgres seniorkandidat, og brenner først og fremst for skole og næringsliv. Stig er utdannet elektroingeniør, og har jobbet i olje- og gassnæringen i mange år. Der har han jobbet med styring i store omstillingsprosesser, hvilket han trekker frem som en nyttig erfaring å ha i politikken. Han har imidlertid også vært folkevalgt i flere perioder, både på fylkestinget, i kommunestyret i Austrheim, og som vara til Stortinget.

10. John Torsvik

John er 61 år og kommer fra Masfjorden. Han har jobbet med salg og markedsføring i ulike bransjer som sport, byggevarer og landbruk. Han er leder i Masfjorden Høgre, der han også har sittet i kommunestyret, og har dessuten vært vara til fylkestinget. Som lokalpolitiker opplevde han den tidligere fylkesgrensa som et hinder for både lokal og regional utvikling, og ønsker derfor å jobbe for utvikling av næringsliv og samferdsel i hele regionen.

11. Beate Dybendahl Nordvik

Beate er 50 år og kommer fra Gloppen. Hun har lang og variert arbeidserfaring fra næringslivet og ulike frivillige lag og organisasjoner. For tiden er hun daglig leder i Gloppen næringsorganisasjon. Beate brenner for næringspolitikk, samferdsel og frivillighetspolitikk, og snakker særlig om viktigheten av å gi gode rammebetingelser for næringslivet i den grønne omstillingen. Hun har vært gruppeleder i Gloppen Høgre, og vara til Stortinget.

12. Kristin Mjanger

Kristin er 55 år og kommer fra Gulen. Hun er spesielt interessert i skole, næringsliv og kultur, og brenner for en politikk som bidrar til inkludering i skolen og i næringslivet. Hun har vært kommunestyrerepresentant i Gulen, og er varamedlem til fylkestinget i inneværende periode. Hun beskriver dessuten samspillet mellom bygd og by som noe som står hennes hjerte nært.

13. Lise Wergeland Strømmen

Lise er 64 år og kommer fra Bergen. Hun har lang fartstid fra Bergen bystyre, der hun har sittet i 27 år. Hun stiller til valg til fylkestinget fordi hun ønsker å skape en god utvikling for samferdsel som binder kommuner og fylkene sammen, og fordi hun vil sørge for en kvalitativt god skole med valgfrihet for elevene.

14. Elias Eide

Elias er 21 år gammel og fra Sunnfjord. Han studerer for tiden sivilingeniør innenfor energi og miljø ved NTNU, og har en særlig interesse for energipolitikk. Elias har vært fylkesleder i Sogn og Fjordane Unge Høgre, og er i dag blant annet direktevalgt til Unge Høyres landsstyre og vara til Stortinget. Han jobber også som praktikant for Høyres Stortingsgruppe.

15. Ida Lutro

Ida er 21 år og kommer fra Ullensvang. Hun er leder av Velferdstinget Vest og student ved Universitetet i Bergen, der hun studerer sammenliknende politikk. Hun brenner for utdanning, oppvekst, kultur og næring, og stiller til valg fordi hun vil bidra til utvikling av fylket vårt. Ida har bred erfaring fra både Høyres studenter, Høyre og studentpolitikken.

16. Christer Lilleskare

Christer er 40 år og kommer fra Bergen. Han jobber som forskningsrådgiver, og har utdanning innenfor organisasjon og ledelse. Han har vært både folkevalgt og tillitsvalgt på ulike hold, og er i dag vararepresentant til fylkestinget. Han brenner spesielt for kultur, skole og næringsliv.

17. Iril Kristine Schau

Iril er 51 år og bosatt på Voss. Hun beskriver seg selv som en vestlending tvers igjennom, med år tilbrakt i Sunnhordaland, Sogn, Bergen og på Voss. Hun har jobbet med reiseliv, næringsutvikling og landbruk, og sitter på mye kunnskap om dette. I inneværende periode er hun varamedlem på fylkestinget, og har dessuten lang fartstid fra kommunestyret sitt. Iril er svært interessert i landbruk, skole og næringsliv, samt en inkluderende hverdag for alle.

18. Bjørn Loe Nyhus

Bjørn er 62 år og kommer fra Bergen. Han jobber som seniorkonsulent og har utdanning fra bedriftsøkonomisk institutt. I sin ungdom var han svært aktiv i Unge Høyre, og har siden da bidratt stort til partiet. Bjørn har vært varamedlem til fylkestinget den siste perioden, og stiller nå til gjenvalg for å jobbe for næringsliv, skole og kultur, og for å kunne være med på å gjøre hverdagen enklere for folk.

19. Amalie Lunde

Amalie er 25 år og kommer fra Vaksdal. Hun er kommunestyrerepresentant i Vaksdal, leder av Vaksdal Høgre og styreleder for Studentsamskipnaden på Vestlandet. Amalie mener at fylkeskommunens oppgave er å spille på lag med kommunene og med næringslivet for å bidra til utvikling i Vestland. Hun trekker frem god infrastruktur og kompetanseutvikling i og for næringslivet som nøkler til dette.

20. Vegard Enerstvedt

Vegard er 25 år og kommer fra Bømlo. Han har erfaring fra ungdomspolitikken, og fra kommunestyret på Bømlo, der han har vært nestleder for kontrollutvalget. For tiden er han doktorgradsstipendiat ved NHH. Vegard har et stort engasjement for trygg økonomisk styring, og for næringspolitikk, utdanning og samferdsel. Han stiler til valg på fylkestinget for å jobbe for nettopp disse tingene.