Å sette krav er å bry seg – også for lærere

Snart vender tusenvis av barn tilbake til skolebenken. Vi skylder dem at de møter kompetente lærere.

Siri Heimdal Knudsen

Elevene skal møte kvalifiserte lærere i klasserommene, lærere med god kompetanse. Karakterkrav til lærerutdanningen bidrar også til høyere status for utdanningen. Å senke kravene når det er færre som søker gjør det ikke mer attraktivt å bli lærer. Vi må stille høye krav til så viktige utdanninger.

Det viktigste for elevers læring er en god lærer. I Høyres regjeringsperiode ble det flere kvalifiserte lærere i klasserommene. Støre-regjeringen har åpnet opp for at universiteter og høgskoler kan søke om fritak fra kravene vi stiller for å ta lærerutdanningen. Det er allerede flere institusjoner som har gjort dette, og alle fikk godkjent søknaden sin.

Barna som vender tilbake til skolebenken kommer til å lide av dette på sikt. De får kanskje ikke den samme utdanningen de kunne fått hvis lærerne hadde vært bedre kvalifisert. Vi skylder elevene våre at de møter kompetente lærere når de starter på skolen. Dette er ikke veien vi må gå for å sikre nok lærere – snarere tvert imot.

Skal vi sikre at lærerutdanningen er attraktiv og gir oss kompetente lærere, må vi også tørre å stille krav.