Hvem betaler de rød-grønnes skatteregning?

Jordmødre, journalister, psykologer, konduktører og politibetjenter. Det er bare noen av yrkesgruppene som kan vente seg en skattesmell ved et regjeringsskifte. Med Ap, Sp og SV blir det vanlige folks tur til å betale mer skatt.

Stortingskandidatene Ingunn Foss og Amalie Gunnufsen mener rød-grønn side vil øke skattene for vanlige folk, og sendte dette innlegget til Fædrelandsvennen. Foto: Agder Høyre.

De siste målingene viser at skulle Arbeiderpartiet sitte med statsministeren etter valget så er de avhengige av både rødt og SV. Tidligere har Støre omtalt skatteløfte som en garanti til velgerne, nå to uker før valget er han mer uklar og sier at «Vi skal forhandle». Det er dårlig nytt.

Nesten 36.000 fra Vest-Agder må forvente å ha mindre i egen lommebok etter valget. Jeg tror ikke disse dette er folk som går rundt og føler at de har for mye penger.

Selvsagt skal de rikeste bidra mest til fellesskapet. De med mest penger er og skal være de som betaler mest i skatt. Vi ønsker også et samfunn med små forskjeller mellom folk, men svaret på den utfordringen er ikke økte skatter, men flere tiltak for at folk kan komme inn i jobb.

Problemet i Norge på vei ut av koronakrisen er virkelig ikke at vanlige folk skatter for lite. Jeg vil oppfordre SV til å la lektoren som har stått på for å sørge for at elever faktisk lærer noe på hjemmeskole, la konduktøren som i over et år har utsatt seg selv for smitte og la jordmoren som har jobbet beinhardt for å trygge fødende kvinner under veldig krevende forhold – ja, la folk i helt vanlige, og viktige jobber, slippe skatteøkninger.

Ingunn Foss og Amalie Gunnufsen, stortingskandidater for Vest-Agder valgdistrikt.