Landsmøtetale: Mer grønn energi, lavere skatter, mer kapital!

Haagen Poppe talte i dag under Høyres Landsmøte. Ved å ha mer produksjon og eksport av grønn energi, lavere skatter og mer kapital, kan vi få flere industrieventyr i tiden som kommer.

Haagen Poppe holdt i dag sin tale under Høyres Landsmøte. Her var budskapet tydelig: Mer produksjon og eksport av grønn energi, lavere skatter og mer kapital (Foto: Agder Høyre).

Dirigenter, landsmøte!

En vårdag i 1828 plukket en forfader av meg opp en rar klump fra bakken da han var ute og lekte på farens eiendom nede i Sachsen i Tyskland. Ikke visste han at klumpen skulle gjøre ham rik senere i livet, enda mindre at den skulle bli en av de største truslene mot menneskeheten 200 år senere. Klumpen var nemlig av brunkull, den skitneste energikilde som finnes. Tilfeldighetene skulle ha det til at brunkull-pionéeren snere i livet kom til Agder og traff på Sam Eyde i et bryllup. Han var skeptisk til de vidløftige planene hans om vannkraft, og med god grunn:

For Sam Eyde er kanskje den viktigste enkeltpersonen bak at Agder og Norge idag kan være hele Europas grønne batteri. Kullet i Sachsen er truet. Kapitalisten Eydes visjoner muliggjør at vi nå også kan bli «The Battery Coast». Utenfor min hjemby Arendal holder batterifabrikken MORROW på å etablere seg. Nærmere en halv million kvadratmeter stor fabrikk med flere tusen arbeidsplasser, en av de største industrietableringer her til lands siden oljen ble funnet. Jeg holder på å sprekke av stolthet! Men dette hadde ikke vært mulig i sosialistenes Norge, et Norge med høyere skatter, mindre privat kapital og færre Sam Eyde-er, lokalpolitikere som er mest opptatt av å klemme trær og uten en EØS-avtale.

Lengst mot syd i vår landsdel ligger også «The Cable Corner» med flere feite og flotte kabler som binder oss til kontinentet og forsyner Europa med grønn kraft produsert oppe på våre vidstrakte vidder. Det hadde ikke vært mulig i kraftnasjonalistenes Norge.

Landsmøte, klimaendringene stopper ikke i Skagerrak. I Sachsen brenner de fremdeles kull! Når Trygve og Audun skal kutte kabler og øke skatter, skal Høyres svar være mer samarbeid, færre lettere dendrofile lokalpolitikere, mer produksjon og eksport av grønn energi, lavere skatter og mer kapital.

Haagen Poppe – Agder Høyre.