Landsmøtetale: Vi må utdanne tilstrekkelig med helsepersonell i Norge!

«Vi kan kaste så mye penger vi vil etter fastlegene, gi de mindre oppgaver og bedre vilkår. Men så lenge vi ikke spesialiserer eller utdanner flere leger, vil vi aldri kunne få nok leger til å løse de oppgavene som helsevesenet står ovenfor nå», formidlet Amalie Kollstrand til Høyres Landsmøte.

Amalie Kollstrand talte i dag under Høyres Landsmøte. Her tok hun til ordet for å utdanne og spesialisere mer helsepersonell i Norge (Foto: Agder Høyre).

Kjære landsmøte,

For to uker siden ble jeg fastlegeløs. Fastlegen min gikk ut i svangerskapspermisjon og kommunen klarte ikke å finne en vikar eller erstatter. Det er nå ingen fastleger i Arendal har ledig plass på lista si, blir man syk må man gå til legevakta. Dette er en situasjon som oppstår i stadig flere og flere kommuner over hele landet, store som små. Programforslaget inneholder en rekke forslag og tiltak for å få bedre arbeidsvilkårene og få flere fastleger.

Landsmøte,

vi kan kaste så mye penger vi vil etter fastlegene, gi de mindre oppgaver og bedre vilkår. Men så lenge vi ikke spesialiserer eller utdanner flere leger, vil vi aldri kunne få nok leger til å løse de oppgavene som helsevesenet står ovenfor nå, og i tiden fremover. Den siste uka har vi også sett at det er seriøs mangel på psykiatere her i landet. Selv de største sykehusene lyser ut stillinger uten å få kvalifiserte søkere. Dette gjelder også spesialister generelt, hvor Norge er blant landene i Europa som importerer flest legespesialister til sykehusene våre.

Resultatet av dette er at Polen og andre land fra Øst-Europa nå betalerer og utdanner helsepersonell som vi lokker til Norge med bedre arbeidsvilkår og mer lønn blir sittende igjen uten helsepersonell. Dette er både usolidarisk av Norge, og vår egen skyld som ikke har prioritert å utdanne og spesialisere de legene vi trenger nå og vil trenge fremover.

Vi trenger flere fastleger, flere psykiatere og flere spesialister, idag og i fremtiden. Skal vi få til dette må dere stemme for forslag 75 fra Agder som sier at vi må utdanne og spesialisere tilstrekkelig med helsepersonell i Norge.

Amalie Kollstrand – Agder Høyre.