Gratis prevensjon til unge jenter

n Landsmøtetale fra Høyres Landsmøte 2019n n

På 8. mars kunne regjeringen avsløre at de ville utvide aldersgrensen for gratis prevensjon til 24 år. Og hadde de bare utvidet aldergrensen riktig vei, nemlig nedover til under 16 år da skulle jeg og ha feiret. For mens 24-åringer skal få gratis p-piller så må jenter under 16 år betale full pris. n

En av tre debuterer seksuelt før de er 16 år. Og er du under 16 år er du ekstra sårbar for en ikke-planlagt graviditet. Og viktigst av alt: er du under 16 år og har sex er det en fordel at du snakker med helsepersonell om dette.

nn

Jenter trenger p-piller for å regulere menstruasjon, minske mensen-smerter og de trenger det for å være HELT sikre på å ikke bli gravide. Og behovet for det endrer seg ikke bare fordi man fyller 16 år. n

n

De jentene under 16 år som ønsker og har behov for det, må få gratis og lett tilgjengelig prevensjon og de må få en god grunn til å oppsøke lege eller helsesøster. For seksuell helse er også psykisk helse.

nn

Så landsmøte, dere må stemme for UHs dissens fordi:

n

Når vi holder jenter under 16 år utenfor bidragsordninger da setter vi system foran mennesker.n

nn

Erna åpnet landsmøte med å be oss løse virkelige problemer for virkelige mennesker, og det er akkurat det dette er. Heldigvis har Unge Høyre en virkelig god løsning. n

n

Klarer ikke høyre å løse dette, da kan vi like godt pakke sammen det politiske prosjektet vårt og legge ned. For det er nettopp dette som er å sette mennesker foran systemet

nnnn