Like muligheter til alle

n Landsmøtetale fra Høyres Landsmøte 2019n n

nn Må si det er ganske deilig å kunne stå opp hver dag og møte på jobb, enkelte er trøtte og Premiere League på TVen frister mer. Men når valget handler om å ikke ha en jobb eller å ha en jobb, ja da tror jeg alle hadde valgt jobben hver dag. For kaffepause er ikke det samme når du ikke har en jobb, ferie eller helg er ikke det samme når du ikke har en jobb.

nn

For mennesker i jobb øker ikke bare velferd, skaper innovasjon og driver Norge. Det gir også mening i hverdagen, det gir en følelse av at noen trenger akkurat deg, hver dag, hele året.

nn

Nettopp derfor er det så skremmende når vi ser på tallene for hvor mange med nedsatt funksjonsevne som i 2018 var uten jobb, men som ønsket å jobbe? 85 000 mennesker, som vil jobbe og som med litt tilrettelegging kan bidra til samfunnet.

nn

Har du en nedsatt funksjonsevne eller hull i CVen, ja da kan veien til jobbintervjuet være lang. Derfor har Agder Høyre foreslått å gi fylkeskommunen pålegg om at 5% av alle nyansettelser, skal være mennesker som trenger det siste pushet til å komme inn på arbeidsmarkedet.

nn

Kjære landsmøte, vi trenger alle. Vær med på å gi alle en sjans og vær med på å gi like muligheter til nettopp alle.