Kronikk: Matdestinasjon Agder

Agder har godt med plass, vi har flott natur, vi kan tilby opplevelser for store og små og vi kan skilte med mat i verdensklasse! Vi vil bli landets fremste matfylke.

Les kronikken fra fylkesordfører Arne Thomassen og fylkespolitiker Mathias Bernander.

Restauranten Under i Lindesnes er en av Norges største attraksjoner når det kommer til matturisme (Foto: Agder Høyre/Tor Marius Markussen)

Agder er flott natur. Agder er kultur. Agder er sol og sommer. Agder er fjell, hei og hav. Agder er opplevelser for store og små. Reiselivet på Agder har med andre ord mye å spille på. Nå ønsker vi fra fylkesnivå å løfte en ny storsatsing for reiselivet i regionen. Vi vil bli landets fremste matfylke.

Regjeringen la nettopp frem den nasjonale matstrategien, Matnasjonen Norge. Motivasjonen er enkel. Verdien av matnasjonen genererer nærmere 60.000 sysselsatte i primærnæringen, 50.000 i matindustrien og 100.000 ansatte i måltidsbransjen. Til sammen gir det en verdiskapning på nærmere 150 milliarder. Og legger du til de i overkant 100 milliardene i eksportverdi fra sjømatindustrien så blir dette store tall som underbygger betydningen av matnasjonen Norge. Målet for strategien er å peke ut en felles retning for aktører tilknyttet Matnasjonen Norge, styrke samarbeid nasjonalt, regionalt og lokalt på tvers av sektorer, bransjer og ulike politikkområder.

I hovedutvalgsmøte for næring, klima og miljø i mars ba vi om en handlingsplan på hvordan vi fra Agder kan svare ut målene som er satt i strategien. Vi mener alt ligger til rette for at vi kan ta en posisjon, og vi er villig til å sette av nødvendige ressurser fra fylkeskommunens sin side for å ta ledertrøya i dette arbeidet. Vi vil bidra til å kick-starte arbeidet med støtte til regionale avsparkskonferanser, samarbeid med reiselivsnæringen, statsforvalteren i Agder og andre i det regionale partnerskapet for matnæringen vår.

Det fortjener alle de som har jobbet som hardt for å løfte matopplevelsene på Agder. Tenk på alt vi kan tilby. Under i Lindesnes har blitt verdensberømt for sin spektakulære restaurantopplevelse kombinert med lokale kvalitetsprodukter. Boen gård har løftet seg opp i elitedivisjonen ved å bli en del av de historiske hotell- og spisesteder.

Sjømatprodusentene våre går egne og nye veier med unike konsepter som ferskvannsoppdrett av ørret i Sirdal. Smaken av Setesdal er et godt etablert produkt med sin velsmakende bærproduksjon, og tilgang på det beste av viltkjøtt. Hvem lot seg vel ikke friste av opplevelsene som rullet ut på skjermen da TV2 sendte programmet Fjellmat med stor suksess. Og hva med Grimstad som kan skilte med sine historiske røtter som Norges største vinby? En unik historie som strekker seg tilbake til etableringen av Mons Fuhrs Grimstad gartneri i 1885, og der tradisjonene blir holdt i hevd i dag av Det norske brenneri og deres kvalitetsproduksjon av brennevinsprodukter. Vi har også fyrtårn og prisbelønte aktører som Reinhartsen på Fiskebrygga i Kristiansand. Og alle er jo kjent med at kremen av iskrem holder til på Sørlandet. Heia, Hennig-Olsen.

Det er med andre ord ikke småtteri vi kan stille opp med i vår landsdel. Og listen kunne vært mye lenger. Om vi kombinerer dette med våre andre kulturelle fortrinn som Setesdal sin UNESCO-arv, våre enestående uthavner og kystkultur ligger alt til rette for Agder skal bli Norges fremste matdestinasjon. Kombinasjonen kultur- og mat er tidsriktig, attraktiv og bærekraftig. Satsingen går også som hånd i hanske med Regionplan Agder 2030. Planen legger opp til å satse på reiseliv, kultur og styrke fylkeskommunens rolle som motor for næringslivet. En satsing på matdestinasjon Agder treffer alle punktene.

I tillegg strekker vi en hånd til den næringen som har fått kjenne på de største konsekvensene av Corona-pandemien. I april i fjor snudde vi oss rundt og bevilget 4 millioner til markedsføringstiltak for Agder som reiselivsdestinasjon i dialog med alle destinasjonsselskapene i regionen. Det var vårt viktige kortsiktige bidrag til at sommersesongen 2020 endte over all forventning for reiselivet vårt. Men nå må vi se lenger frem. Det er få som tror at reisemønsteret blir som tiden før Korona-pandemien. På noen områder har verden endret seg for godt. Det er lite som tyder på at det som blir mest populært når grensene åpnes er det som tidligere var en hit. Kanskje er tiden for de klassiske pakkereisene som samler seg rundt de mest populære turistmagnetene i ferd med å miste sin attraktivitet? Det meste tyder på at vi vil reise igjen, men vi vil mest sannsynlig søke noe annet enn å ligge tett i tett på en Syden-strand.

Vi kan svare på dette i Agder. Vi har godt med plass, vi har flott natur, vi kan tilby opplevelser for store- og små og vi kan skilte med mat i verdensklasse!

Velkommen til matfylket Agder!

Arne Thomassen, Fylkesordfører Agder (H)

Mathias Bernander, Leder av hovedutvalget for næring, klima og miljø (H)