Nicolai Østeby er innstilt til Unge Høyres sentralstyre

Valgkomiteen i Høyres ungdomsparti har foreslått Nicolai Østeby (19) fra Agder som medlem av sentralstyret.

Nicolai Østeby er innstilt til Unge Høyres sentralstyre.

– Det er veldig stas å bli innstilt til sentralstyret i Unge Høyre og jeg er veldig ydmyk og takknemlig for tilliten fra valgkomiteen. Hvis landsmøtet er enig så er det ingenting jeg ser mer frem til enn å jobbe beinhardt for at vi skal vinne valget i 2023, sier Østeby, som per i dag er fylkesleder for Agder Unge Høyre.

Dersom Nicolai Østeby velges inn til sentralstyret av Unge Høyres landsmøte, vil han bli en av de yngste til å ta plass i partiets øverste ledelse.

– Nicolai imponerte valgkomiteen, både gjennom sin politiske og organisatoriske forståelse og gjennom tankene han har for hvordan Unge Høyre kan bli enda bedre fremover. Arbeidet han har gjort i Agder taler for seg, og valgkomiteen var derfor enstemmige i å ville innstille Nicolai som sentralstyremedlem i Unge Høyre, sier valgkomiteens leder Caroline Hoff.

– Usedvanlig dyktig
Tidligere Kristiansand-ordfører og fylkesleder i Agder Høyre, Harald Furre, er også begeistret for innstillingen.

– Jeg vil gratulere så mye med innstillingen! Nicolai er usedvanlig dyktig, og jeg er glad for at Agder igjen kan bli representert i sentralstyret. Det å være med i sentralstyret gir en unik mulighet for innsikt og påvirkning i nasjonal politikk. Vi ser at de som har vært med i Unge Høyres sentralstyre svært ofte får fremtredende roller i partiet senere i livet, bemerker Furre.

Viktig for landsdelen
Østeby vil dersom han blir valgt bli en av svært få fra Sørlandet som har sittet i sentralstyret til ungdomspartiet som har stor innvirkning på moderpartiet Høyre.

– Jeg tenker det er viktig for både landsdelen og partiet at vi tør å legge fra oss den sørlandske beskjedenheten av og til. Skal vi få til en storsatsning på grønn industri og få prosjekter ned hit når vi har en regjering som ikke prioriterer Sørlandet, må vi ha flere sørlendinger som tør å ta plass i Oslo også, sier Østeby.

For mer informasjon, les hele innstillingen på https://ungehoyre.no/2022/05/24/valgkomiteens-instilling-er-klar/.