NYHET: Regjeringen bevilger mer penger til Arkivet freds- og menneskerettighetsenter

I dag kom nyheten om at Regjeringen foreslår å øke bevilgningen med 1 mill. kroner til senterets arbeid med krigsseilerregisteret. Dette kommer i sammenheng med revidert nasjonalbudsjett 2021.

Statssekretær Emma Linda i Kulturdepartementet sammen med med stortingsrepresentant Norunn Tveiten Benestad fra Agder Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen/Høyre.

Arkivet freds- og menneskerettighetssenter holder til i Kristiansand, og har et nasjonalt ansvar for krigsseilerhistorie. Regjeringen foreslår å øke bevilgningen med 1 mill. kroner til senterets arbeid med krigsseilerregisteret.

«Jeg er utrolig glad og letter over denne tildelingen av friske midler i revidert statsbudsjett. Det gir oss mulighet til å fortsette dette viktige arbeidet med fullt trykk», sier Norunn Tveiten Benestad, stortingsrepresentant for Høyre og styreleder ved Arkivet freds- og menneskerettighetssenter.

«Arbeidet med Krigsseilerregisteret er viktig fordi det er en del av krigshistorien som forteller om innsatsen til de kvinner og menn som risikerte livene sine og jobbet i handelsflåten under andre verdenskrig. Vi i Venstre er veldigglade for at regjeringen anerkjenner betydningen av dette arbeidet som ledes av Arkivet i Kristiansand», sier Emma Lind, andrekandidat for Agder Venstre.

Norsk senter for krigsseilerhistorie ved Arkivet ble etablert i 2015 og har i de årene som har gått etablert seg som Norges fremste fagmiljø på krigsseilerhistorie. I 2020 var 66 800 krigsseilere og 4980 skip registrert med sine data og historie i registeret. Hele 134 000 besøkende hadde nytte av krigsseilerregistret bare i 2020.

Krigsseilerminnet står plassert ved Mandalselven i Lindesnes kommune. Foto: Tor Marius Markussen

«Det viser med all tydelighet at denne satsingen dekker et enormt behov i samfunnet. Der pårørende, historieinteresserte forskere og andre kan få kunnskap og visshet om hva som skjedde med krigsseilerne og fartøyene de tjenestegjorde på», sier Benestad.